برنامه دیجیتال مارکتینگ چیست و چگونه در رشد کسب و کار تاثیر دارد

برنامه دیجیتال مارکتینگ

برنامه دیجیتال مارکتینگ به یک برنامه مدون برای پیشبرد اهداف تبلیغاتی یک برند گفته می شود. دیجیتال مارکتینگ جایگاه ویژه ای در دنیای تبلیغات نوین دارد؛ چراکه امروزه با پیشرفت تکنولوژی و استفاده گسترده کاربران از شبکه های اجتماعی و اینترنت، استفاده از انواع خدمات دیجیتال مارکتینگ می تواند در توسعه و گسترش برند یا کسب و کار تاثیر فراوانی داشته باشد.

به کارگیری دیجیتال مارکتینگ بدون برنامه و استراتژی که توسط افراد متخصص طراحی شده باشد، نمی تواند نیازهای تبلیغاتی یک برند یا کسب و کار را به درستی تامین کند. از این رو برای استفاده از دیجیتال مارکتینگ لازم است با افراد متخصص در این زمینه مشورت های لازم را به عمل آورد و طبق برنامه ریزی تخصصی این افراد پیش رفت. اما سوال این است که برنامه دیجیتال مارکتینگ یعنی چه و این برنامه بر چه اساسی تعیین می شود. در ادامه این مقاله قصد داریم در این مورد بیشتر توضیح دهیم.

برنامه دیجیتال مارکتینگ چیست

برنامه دیجیتال مارکتینگ اصطلاحا به برنامه ای گفته می شود که تمامی جزئیات فعالیت ها یا کمیپین های تبلیغاتی که قرار است برای برند انجام بگیرد را تمام و کمال در بر دارد. این جزئیات شامل مواردی چون شرح دقیق اهداف کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت تبلیغاتی برند یا کسب و کار، استراتژی های مورد استفاده برای دستیابی به این اهداف، ابزارها و روش های مورد استفاده در تبلیغ، برنامه های اجرایی تبلیغاتی، جزئیات هزینه های خروجی و ورودی و تعیین بودجه، زمان بندی و نقشه دقیق مسیر دیجیتال مارکتینگ می باشد.

با استفاده از این برنامه هم مشتریان و هم اعضای تیم دیجیتال مارکتینگ قادر خواهند بود تمامی اقدامات و استراتژی های به کار رفته تا مقطع زمانی حاضر و اقدامات و استراتژی هایی که در آینده لازم به انجام است را به صورت خلاصه و در عین حال با جزئیات دقیق ببینند. با داشتن یک برنامه پیش بینی اقدامات آینده، وظایفی که هر عضو باید بر عهده بگیرد، موانع احتمالی در مسیر تبلیغاتی و کانال هایی که باید برای رقابت در آن حاضر شوید به راحتی مقدور می شود.

اهداف برنامه دیجیتال مارکتینگ

هدف از برنامه دیجیتال مارکتینگ بالطبع افزایش بازخورد مشتری و در نتیجه افزایش درآمد و سود یک کسب و کار و برند است؛ اما در این بخش منظور از هدف، ایده ها و خواسته های روشن و مشخصی است که صاحب برند انتظار دارد با استفاده از دیجیتال مارکتینگ به آن ها دست پیدا کند. این اهداف در برنامه دیجیتال مارکتینگ اهمیت ویژه ای دارند. چرا که در راستای این اهداف برنامه های بازاریابی دیجیتال طرح ریزی و تنظیم می شوند.

اهداف دیجیتال مارکتینگ باید به صورت هوشمندانه تعیین شوند. منظور از اهداف دیجیتال مارکتینگ هوشمند، اهدافی خاص و منطقی است که قابل اندازه گیری و قابل دسترسی باشند و چارچوب زمانی داشته باشند. به عنوان مثال؛ در صورتی که برای بازاریابی شبکه های اجتماعی در حال تنظیم یک برنامه بازاریابی دیجیتال هستید، یکی از اهداف شما می تواند رسیدن به ۵۰۰۰ بازدید از صفحه در یک ماه باشد. چنین هدفی دارای زمان مشخص و خواسته های قابل اندازه گیری و دسترسی است. اما داشتن هدفی با عنوان «افزایش بازدید» نمی تواند هدف منطقی و قابل اندازه گیری باشد چراکه بازه زمانی و ارقام مشخصی در آن به کار نرفته است.

استراتژی  در برنامه بازاریابی دیجیتال چیست

استراتژی در برنامه بازاریابی دیجیتال چیست؟

استراتژی دیجیتال مارکتینگ پس از تعیین هدف اهمیت پیدا می کند. استراتژی دیجیتال مارکتینگ اصطلاحا به روش ها و ابزارهای شخصی سازی شده گفته می شود که در راستای رسیدن به اهداف تعیین شده از آن ها استفاده می شود. منظور از استراتژی های شخصی سازی شده، روش ها و ابزار هایی است که با توجه به هدف های یک برند یا کسب و کار تعیین می شوند؛ به همین دلیل هم استراتژی دیجیتال مارکتینگ یک برند یا یک برند دیگر همواره متفاوت است و یک متخصص دیجیتال مارکتینگ می تواند این استراتژی ها را پیاده سازی کند.

برای تعیین استراتژی بازاریابی دیجیتال باید فاکتور های ویژه ای در نظر گرفته شود. اولین و مهم ترین فاکتور در تعیین استراتژی اهداف تعیین شده است. با توجه به اهداف تعیین شده، مخاطبان و جامعه هدف با توجه به نیاز ها و سلیقه ها تقسیم بندی شده و بنابر این نیاز ها و سلایق مسیری که می تواند بهترین بازدهی را داشته باشد انتخاب می کنند. علاوه بر این موارد فاکتور های دیگری که در تعیین استراتژی نقش دارند، موقعیت و جایگاه برند و بودجه های شرکت را می توان نام برد.

برنامه ریزی برای اهداف دیجیتال مارکتینگ

برای تنظیم یک برنامه بازاریابی دیجیتال موفق و کارآمد باید با افراد متخصص در این زمینه مشورت کنید. اولین قدم برای تنظیم این برنامه تعیین اهداف مشخص، قابل اندازه گیری، قابل دست یابی، مرتبط با کسب و کار و دارای زمانبندی مشخص است. پس از تعیین هدف، متخصصان شروع به تنظیم استراتژی می کنند. برای این کار ابتدا مشتریان بالقوه را هذف اصلی قرار داده و سلایق و نیاز های این افراد را در نظر می گیرند. این مشتریان با استفاده از نرخ پرش شناسایی می شوند. نرخ پرش به بازدیدکنندگانی گفته می شود که پس از ورود به سایت هیچ صفحه ای را مورد بررسی قرار نداده و بلافاصله از سایت خاج می شوند.

پس از تعیین جامعه هدف، نحوه دستیابی به اهداف صاحب برند بررسی و برنامه ریزی می شود. این بخش از برنامه بازاریابی دیجیتال با استفاده از روش ها و ابزارهای دیجیتال مارکتینگ انجام می شود. برخی از ابزار های دیجیتال مارکتینگ شامل طراحی سایت، سئو یا بهینه سازی سایت در موتور های جستجو، بازاریابی شبکه های اجتماعی، تبلیغات کلیکی و بازار یابی ایمیل می باشند. با توجه به اهداف و استراتژی های تعیین شده در برنامه دیجیتال مارکتینگ برای برند یا کسب و کار ممکن است برخی یا همه این ابزار ها به کار گرفته شوند.

سوالات متداول برنامه دیجیتال مارکتینگ

  • آیا داشتن یک برنامه بازاریابی دیجیتال ضروری است؟

استفاده از دیجیتال مارکتینگ بدون داشتن یک برنامه حرفه ای دیجیتال مارکتینگ مقدور نیست. بر خلاف تصور عموم، دیجیتال مارکتینگ حرفه ای به داشتن یک صفحه اینستاگرام و تبلیغ در پست و استوری محدود نمی شود. دیجیتال مارکتینگ نیاز به برنامه ریزی دقیق و تحلیل داده های تبلیغاتی به منظور استفاده از بهترین ابزار های تبلیغاتی دارد.

  • چگونه می توان برنامه بازاریابی دیجیتال تنظیم کرد؟

اولین قدم برای تنظیم یک برنامه بازاریابی دیجیتال، تماس با یک فرد متخصص در زمینه دیجیتال مارکتینگ می باشد. مشاور دیجیتال مارکتینگ یا کارشناس دیجیتال مارکتینگ بهترین گزینه هایی هستند که می توانید برای داشتن یک برنامه بازاریابی دیجیتال به آن ها مراجعه کنید.

بهترین ابزار دیجیتال مارکتینگ برای توسعه و گسترش برند چیست؟

ابزار های مورد استفاده برای توسعه و گسترش برند با توجه به اهداف برند، استراتژی و برنامه بازاریابی دیجیتال تعیین شده، مشخص می شوند؛ از همین رو نمی توان گفت بهترین روش یا ابزار برای برند شما چیست و ابتدا باید برنامه ریزی و تعیین اهداف انجام شود.

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *