تاثیر ویروس کرونا بر صنعت تبلیغات در طی پاندمی چگونه بوده است؟

تاثیر ویروس کرونا بر صنعت تبلیغات

تاثیر ویروس کرونا بر صنعت تبلیغات به گونه ای است که به هیچ عنوان قابل چشم پوشی نیست. بیماری کرونا یا کوید ۱۹ بر خلاف تصور عموم تنها تاثیر آنچنان منفی روی تبلیغات یا دیگر کسب وکارها نداشته است. در واقع می توان گفت تاثیر کرونا روی تبلیغات و دیگر کسب و کارها دو جانبه بوده است به این معنی که هم به صورت منفی و هم به صورت مثبت روی تبلیغات و کسب و کارها تاثیر گذاشته است.

اما در برخی موارد، بحران ویروس کرونا تاثیرات منفی و مخربی روی اغلب کسب و کار ها و روش های تبلیغاتی داشته است، از طرفی باعث ساده تر شدن روش های تبلیغاتی و افزایش استفاده از روش های تبلیغاتی پربازده تری شده است. در این مقاله برخی از تاثیرات ویروس کرونا بر صنعت تبلیغات و دیگر کسب و کارها را مورد بررسی قرار می دهیم.

تبلیغات پیش از کرونا

پیش از شروع بحران کرونا تمامی روش های تبلیغاتی، از جمله روش های سنتی و جدید، به صورت گسترده مورد استفاده قرار می گرفت و بازدهی اغلب روش ها نیز تقریبا نزدیک به هم بود. طراحی و تولید بروشور و تراکت های تبلیغاتی از جمله مهم ترین روش های تبلیغاتی بودند که باعث افزایش آگاهی از یک برند می شود. علاوه بر آن بخش عظیمی از تبلیغات به صورت حضوری توسط صاحبین برندها حین خرید مشتری انجام می شد.

در کنار این روش های سنتی، از دیگر روش های تبلیغات مانند تبلیغات در اینستاگرام یا تبلیغات در اینترنت نیز استفاده می شد؛ البته اغلب کسب و کارها از این روش ها استفاده نمی کردند یا در صورت استفاده سرمایه گذاری چندانی روی این نوع تبلیغات نمی کردند.  با شروع بحران کرونا و همه گیری این ویروس، روش های تبلیغاتی مورد استفاده نیز دچار تحول شدند و این موضوع تغییر زیادی در صنعت تبلیغات ایجاد کرد.

 بحران کرونا و کسب و کار های مختلف

بحران کرونا و کسب و کار های مختلف

بحران کرونا تمامی کسب و کار ها را به صورت یکسان تحت تاثیر قرار نداده است. برخی از صنایع مانند صنعت توریسم و گردشگری تقریبا با شکست مواجه شدند. این در حالی است که صنایعی مانند سرگرمی های آنلاین یا شبکه های اجتماعی رونق فراوانی داشته است. به طور کلی برخی از حرفه ها از بین رفته یا با ضرر اقتصادی فراوانی روبرو شده اند، در حالی که برخی دیگر پیشرفت اقتصادی چمشگیری داشته اند.

صنایع مرتبط با غذا، محصولات بهداشتی، مراقبت های پزشکی، رسانه ها و سرگرمی های خانگی به مراتب رشد و پیشرفت اقتصادی فراوانی داشته اند. در مقابل کسب و کار های زیادی که مرتبط با سفر، حمل و نقل، تحصیلات حضوری، کشاورزی و ساخت ساز هستند با کاهش چشمگیر مخاطب و سقوط اقتصادی روبرو شدند. تبلیغات نیز یکی از حوزه هایی است که در دوران کرونا با کاهش فعالیت و رکود اقتصادی روبرو شده است.

تاثیرات بحران کرونا روی تبلیغات

همانطور که گفته شد تبلیغات یکی از حوزه هایی است که بر اثر بحران کرونا دچار رکود و افت اقتصادی شده است. با این حال رکود تبلیغات به اوایل بحران کرونا برمیگردد؛ چراکه با گذشت زمان، صنعت تبلیغات نیز رو به رشد رفت. طبق آمار در ابتدای بحران کرونا و با تعطیلی بسیاری از مشاغل، بیش از ۶۰ درصد از برندها و شرکت های سراسر دنیا تبلیغات خود را متوقف کرده یا کاهش دادند؛ با گذشت زمان و خو گرفتن با شرایط جدید، تبلیغات رشد ۵۰ درصدی را تجربه کرد که با توجه به نرخ رشد آن در سال های گذشته و با شرایط نرمال، رقم خوبی محسوب می شود. البته با به وجود آمدن بحران کرونا، تبلیغلات با روش هایی که پیش تر انجام می شد، پیش نرفت و با تحول زیادی روبرو شد. به عبارتی دیگر، هزینه های صرف شده برای تبلیغات افزایش پیدا کرده، اما مسیر و روش های تبلیغات دچار تغییر و تحول شده اند.

روش های تبلیغاتی در زمان کرونا

روش های تبلیغاتی در زمان کرونا

تبلیغات جهان در زمان کرونا به سمت دیجیتالی و اینترنتی شدن پیش رفت. بحران کرونا باعث شد که اغلب روش های سنتی تبلیغات بدون استفاده مانده و بازاریابی دیجیتال بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد؛ چراکه در این دوران اغلب افراد در خانه هایشان می مانند و انتظار دارند که خدمات از راه دور ارائه شوند.

تبلیغات به روش دیجیتال شامل تمامی انواع بازاریابی می باشد که از طریق اینترنت به مخاطبین هدف می رسند. تبلیغات اینترنتی بهترین روش تبلیغاتی در زمان بحران کرونا است؛ در واقع می توان گفت که تبلیغات با استفاده از اینترنت در زمان بحران کرونا برنده میدان خواهد بود. تبلیغات با استفاده از اینترنت و ابزارهای دیجیتال، دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال نام دارد که به روش های متفاوتی انجام می شود. تبلیغات و تولید محتوا در سایت، تبلیغات در شبکه های مجازی، تبلیغات با استفاده از ایمیل، تبلیغات پیامکی، تبلیغات تلفنی و تبلیغات در رسانه های عمومی همگی از جمله انواع خدمات دیجیتال مارکتینگ هستند که در دوران کرونا بیش از پیش مورد استفاده قرار گرفته اند و نسبت به روش های سنتی تبلیغات در بحران کرونا بازدهی بالاتری داشته اند. تمامی این روش ها بر پایه اینترنت بوده و به صورت آنلاین انجام می شوند.

به طور کلی می توان گفت که زمان دقیق پایان بحران کرونا به صورت دقیق مشخص نیست و از همین رو تمامی کسب و کار هایی که خود را بهتر با این شرایط تطبیق بدهند می توانند حتی در شرایط سخت کرونا نیز تبلیغات خود را به درستی انجام داده و پیشرفت چشمگیری داشته باشند. اتخاذ استراتژی تبلیغاتی مناسب که بتواند پاسخگوی نیاز های تبلیغاتی برند شما باشد، حیاتی ترین تصمیم برای یک کسب و کار است و لازم است برای داشتن چنین استراتژی با افراد متخصص در زمینه تبلیغات در تماس باشید و از تغییراتی که در صنعت تبلیغات رخ داده است، به سود خود استفاده کنید.

سوالات متداول تاثیر ویروس کرونا بر صنعت تبلیغات

  • چگونه کسب و کار خود را در بحران کرونا مدیریت کنیم؟

مدیریت کسب وکار در بحران کرونا می تواند سخت باشد، با این حال قابل انجام است. در اولین قدم باید تا حد امکان خود را با شرایط پیش آمده وفق دهید و تا جایی که ممکن است محصولات و خدمات خود را به صورت آنلاین در اختیار مشتریان قرار دهید. دومین قدم که به اندازه گام اول مهم است، تبلیغات مناسب با شرایط کرونا است. باید روش های تبلیغات آنلاین را فرا گرفته و به بهترین شکل از آن ها استفاده کنید.

  • هزینه تبلیغات در زمان کرونا چگونه است؟

هزینه استفاده از روش های تبلیغاتی آنلاین که در زمان کرونا از آن ها استفاده می شود، به مراتب کمتر از روش های سنتی و قدیمی تبلیغات است. با این حال نمی توان هزینه مشخصی برای آن تخمین زد چراکه عوامل مختلفی می تواند در تعیین هزینه های تبلیغات تاثیر بگذارد. برای اطلاع دقیق از قیمت ها می توانید با یک شرکت تبلیغاتی معتبر در ارتباط باشد.

  • شرایط فعلی تبلیغات تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟

جامعه و دنیای امروز به سمت دیجیتالی شدن و استفاده گسترده از اینترنت حرکت می کند. این موضوع به این معنی است که حتی با تمام شدن بحران کرونا و نرمال شدن شرایط احتمال آنکه استفاده از دیجیتال مارکتینگ و روش های اینترنتی تبلیغات همین رونق را داشته باشد بسیار زیاد است. از همین رو تطبیق دادن و استفاده درست از این ابزارها و روش ها برای مدت طولانی می تواند به گسترش برند شما کمک کند.

  • آیا استفاده از روش های سنتی تبلیغات در زمان کرونا پاسخگو خواهد بود؟

چاپ بروشور و تراکت از جمله روش هایی است که در شرایط کرونا نیز همچنان از آن استفاده می شود. با این حال بسیاری از مردم امروزه از دریافت این تراکت ها به دلایل بهداشتی خودداری می کنند؛ از همین رو ممکن است این روش ها بازدهی که پیش از بحران کرونا داشته اند را نداشته باشند.

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *