معایب تبلیغات

تبلیغات ناموفق از جمله مهم ترین دلایل شکست کسب و کار های مختلف می باشد. تبلیغات از مهم ترین ابزارهای ارتباطی بین کسب و کار و مشتری است. امروزه تمامی کسب و کارها به صورت گسترده از انواع روش های تبلیغات استفاده می کنند؛ با این حال تمامی این کسب و کارها در تبلیغات خود به نتایج مطلوبی دست پیدا نمی کنند. موفقیت در تبلیغات به عوامل مختلفی بستگی دارد و بر خلاف تصور عموم هر کسب و کاری که تبلیغات گسترده و گران انجام دهد، به موفقیت در تبلیغات دست پیدا نخواهد کرد. در این مقاله تبلیغات ناموفق و عواملی که باعث شکست یک پروژه تبلیغاتی می شوند را بیشتر مورد بررسی قرار خواهیم داد.

تعریف تبلیغات

تعریف تبلیغات

به طور کلی تبلیغات به روش هایی گفته می شود که از طریق آن ها می توان به معرفی خدمات و محصولات یک برند پرداخت.اما گاهی این سوال پیش می اید که چرا باید تبلیغ کنیم؟ هدف از تبلیغات اغلب معرفی برند و ایجاد یک جایگاه تجاری در بازار هدف است؛ از همین رو اغلب برندها و کسب و کارها به منظور گسترش و توسعه کار خود از انواع تبلیغات استفاده می کنند. تبلیغات به روش های متفاوتی انجام می شود و در اجرای آن از ابزارها و کانال های متفاوتی استفاده می شود که استفاده از این کانال ها و به طور کلی طراحی و اجرای تبلیغات از اهمیت ویژه ای برخوردار است. تبلیغاتی که از ابزار یا کانال های ارتباطی نادرستی برای انتقال پیام تبلیغاتی استفاده می کنند نمی توانند تبلیغات موفقیت آمیزی داشته باشند. در ادامه به بررسی ویژگی های تبلیغات موفق و ناموفق خواهیم پرداخت.

تبلیغات موفق چه ویژگی هایی دارد

تبلیغات موفق به تبلیغاتی گفته می شود که بازخورد زیادی داشته باشد و در جذب مخاطبین به برند و متقاعد کردن آن ها به خرید بتواند تا حد زیادی موفق عمل کند. تبلیغات موفق باعث افزایش سود کسب و کار و حضور موثر آن در عرصه رقابت با برند های مشابه شود.

یک تبلیغات موفق ساختاری منسجم دارد و با شعار های به یاد ماندنی ذهن مخاطبین را نشانه می روند. از همین طریق یک برند می تواند با انجام تبلیغات نام خود را در ذهن مخاطبین زنده نگه دارد. از مهم ترین ویژگی هایی که یک تبلیغات موقت دارد، در نظر گرفتن سلیقه و خواست مشتری در برنامه ریزی و اجرای تبلیغات است. علاوه بر آن یک تبلیغات باید به صورت خلاقانه، متنوع و جذاب انجام شود و متن آگهی نیز به اندازه کافی ترغیب کننده باشد.

ویژگی های تبلیغات ناموفق

برخی تبلیغات انجام شده برای برخی کسب و کارها ممکن است هزینه های زیادی داشته باشند و در عین حال نتوانند به اندازه ای که برای آن هزینه شده است، موثر و کاربردی واقع شوند؛ اما سوال این است که چه ویژگی هایی باعث می شود که یک تبلیغات ناموفق باشد.

از مهم ترین دلایلی که باعث شکست یک پروژه تبلیغاتی می شود می توان به عدم صداقت و توخالی بودن وعده های تبلیغاتی اشاره کرد. برخی از کسب و کار ها برای جذب مشتری و جذاب به نظر رسیدن ممکن است از پیام های تبلیغاتی دروغین استفاده کنند؛ در نتیجه ممکن است مخاطبان زیادی به برند اعتماد کرده و از آن خرید کنند اما با دیدن کیفیت پایین محصولات اعتماد خود را از دست بدهند. این مشتریان بی اعتماد به برند در عدم اعتماد دیگر مخاطبین تاثیر ویژه ای دارند. علاوه بر آن کلیشه ای و تکراری بودن تبلیغات می تواند در شکست پروژه تبلیغاتی تاثیر زیادی داشته باشد؛ تبلیغات کلیشه ای و تکراری می تواند برای مخاطبین خسته کننده باشد و به همین دلیل نمی تواند تاثیر مناسبی روی مخاطبین بگذارد. شعار های غیر منطقی نیز باعث کاهش اعتماد مشتریان به برند می شود. به عنوان مثال در صورتی که شعار یک برند کمترین قیمت و بیشترین کیفیت باشد، از نظر مخاطبین غیر واقعی به نظر رسیده و همین موضوع باعث می شود اعتماد سازی برند با شکست مواجه شود.

علاوه بر موارد ذکر شده نداشتن دلایل قانع کننده و کافی برای تبلیغات برند، نداشتن پیام تبلیغاتی واضح، طولانی و بیهوده بودن سناریوی تبلیغاتی همگی از دلایلی هستند که باعث شکست خوردن یک پروژه تبلیغاتی و تبدیل آن به یک تبلیغات ناموفق می شوند.

گام هایی تا تبلیغات موفق

برای داشتن یک تبیلغات موفق مهم ترین و اولین گام، شناخت توانایی های برند و تعیین هدف های تبلیغاتی بر اساس این توانایی ها می باشد. با شناخت توانایی های خود می توانید با انواع پیام تبلیغاتی آشنا شوید و همچنین برنامه های تبلیغاتی واقع بینانه ای برای برند خود داشته باشید.

علاوه بر آن شناخت سلایق و خواسته های مخاطبین برند از جمله موارد مهمی است که در برنامه ریزی تبلیغاتی باید به آن توجه داشت. سنجیدن داده ها و اطلاعات تبلیغاتی در مراحل مختلف به جلوگیری از شکست پروژه تبلیغاتی به شما کمک زیادی خواهد کرد. علاوه بر موارد گفته شده صداقت و شعار منطقی از مهم ترین عواملی است که باعث می شود برند شما ماندگارتر شده و ارزش و اعتبار بیشتری داشته باشد. افزایش اعتبار برند به افزایش اعتماد مشتریان به برند شما کمک زیادی خواهد کرد.

نمونه ای از تبلیغات موفق و تبلیغات ناموفق

تبلیغات موفق و تبلیغات ناموفق

دو برند معروف مک دونالد و نایکی را در نظر بگیرید. هر دوی این برندها از کسب و کارهای شناخته شده و موفق هستند. مک دونالد یک برند معروف و محبوب در عرصه تغذیه و نایکی یک برند ورزشی مهشور است. با این حال مک دونالد چندین بار در پروژه های تبیلغاتی خود به دلایل مختلف شکست خورده و همین موضوع از اعتبار آن کاسته است. از مهم ترین عوامل شکست تبلیغات و تبلیغات ناموفق این برند، عدم صداقت و نداشتن وفای به عهد به وعده های تبلیغاتی بوده است. از طرفی دیگر؛ برند نایکی با شعار گیرایی که کاملا مناسب حوزه فعالیت برند است؛ موفق به پیشی گرفتن از رقبای خود در همین عرصه و اجرای تبلیغات موثر شده است.

برای دریافت فایل pdf این مقاله به روی لینک زیر کلیک کنید.

تبلیغات ناموفق

سوالات متداول تبلیغات ناموفق

  • چگونه از ابتدا برنامه های تبلیغاتی موفق داشته باشیم؟
    • بهتر است برای شروع تبلیغات موثر و تداوم آن به منظور گسترش برند و افزایش مخاطب به صورت حرفه ای از متخصصان عرصه تبلیغات کمک گرفته و با شرکت های تبلیغاتی معتبر همکاری کنید. همچنین میتوانید شرکت مایا پینت در ارتباط باشید یا با شماره تلفن ۷-۸۸۶۴۰۱۵. تماس حاصل فرمایی
  • در صورت مواجه شدن با موانع تبلیغاتی چگونه می توان از بروز شکست پروژه جلوگیری کرد؟
    • در صورت داشتن یک استراتژی تبلیغاتی مناسب شما می توانید موانع احتمالی که بر سر راه مسیر تبلیغاتی برند قرار می گیرند را پیش بینی کرده و از بروز آن ها جلوگیری کنید و در صورت بروز نیز راه حل مناسب را برای آن ها بیابید.
  • چگونه تشخیص دهیم پروژه تبلیغاتی مان عملکرد موفقی دارد یا خیر؟
    • سنجیدن داده ها و اطلاعات از مراحل تبلیغات می تواند اطلاعات زیادی در زمینه نحوه عملکرد تبلیغات به شما بدهد؛ با بررسی تعداد مخاطبین و مشتریان، بازخورد تبلیغات و تغییر دیدگاه مخاطبین نسبت به برند می توان از موفقیت یا عدم موفقیت تبلیغات آگاه شد.

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *