راهنمای تبلیغات

راهنمای تبلیغات در حوزه های کاری مختلف می تواند کمک شایانی به مجریان تبلیغات یا صاحبین کسب و کار باشد. تبلیغات یکی از مهم ترین ابزارهای شناساندن و افزایش آگاهی از برندها و کسب و کار است که در دنیای رقابتی امروز از اهمیت زیادی برخوردار است. تبلیغات می تواند تاثیر زیادی در گسترش و توسعه برندها و کسب کارها داشته باشد؛ البته به شرطی که طبق اصول بازاریابی و تبلیغات و به صورت هدفمند انجام شود. هر نوع تبلیغات جایگاه وِیژه ای دارد و باید تحت شرایط مناسبی انجام شود تا بیشترین بازدهی را داشته باشد. در ادامه این مقاله قصد داریم راهنمای تبلیغات و جنبه های متفاوتی که در تبلیغات باید در نظر گرفته شود، در اختیار شما قرار دهیم.

تبلیغات چیست

تبلیغات می تواند تعاریف گسترده ای داشته باشد. تبلیغ در لغت به معنای رساندن پیام و اطلاع رسانی می باشد. تبلیغات اصطلاحا به هر گونه پیامی گفته می شود که به منظور جذب مخاطب برای خدمات و محصولات شرکت یا برند خود به جامعه هدف خاص منتقل می شود. تبلیغات نوعی فراخوان است که باعث می شود مخاطبین به سمت استفاده از خدمات یا خرید محصولات یک سازمان ترغیب شود. تبلیغات انواع مختلفی دارد که ممکن است اهداف مختلفی را دنبال کنند و در شرایط مختلف موثر واقع شوند. بازاریابی برای شرکت تبلیغاتی به نوعی از تبلیغات موفق  محسوب می شود.

اهداف تبلیغات

 

اهداف تبلیغات

تبلیغات می تواند اهداف گسترده ای داشته باشد. چراکه این اهداف متناسب با اهداف سازمانی برند تعیین می شوند. برخی از مهم ترین اهدافی که تبلیغات می تواند داشته باشد، شامل موارد ذیل می باشند:

  • اطلاع رسانی در مورد برند
  • آگاه کردن مشتری از محصولات جدید
  • ارائه پیشنهاد استفاده از کالا یا خدمات برند
  • آگاه کردن مشتریان از قیمت ها
  • ترغیب مشتریان به خرید
  • ایجاد تصویر مناسب برای شرکت
  • ایجاد یک جایگاه ویژه در بازار برای سازمان
  • حفظ و نگهداری برند اذهان مشتریان

انواع تبلیغات

تبلیغات با توجه به بستری که تبلیغات در آن به مخاطب منتقل می شود به انواع زیر دسته بندی می شوند:

  • تبلیغات چاپی
  • تبلیغات رسانه ای
  • تبلیغات محیطی
  • تبلیغات دیجیتالی
  • تبلیغات تلفنی

علاوه بر این نوع تقسیم بندی، تبلیغات را با توجه به هدف آن نیز دسته بندی کرد. بر این اساس می توان تبلیغات را به انواع زیر دسته بندی کرد:

  • تبلیغات برند
  • تبلیغات خرده فروشی
  • تبلیغات سازمانی
  • تبلیغات نهادی و شرکتی
  • تبلیغات خدمات عمومی

مراحل تبلیغات

 

مراحل تبلیغات

اولین قدم برای تبلیغ کردن ایجاد یک برنامه دقیق است. به این منظور باید ابتدا توانایی های برند و اهداف سازمانی شناخته شوند و با توجه به این اطلاعات اهداف تبلیغاتی تعیین شوند.

پس از تعیین اهداف تبلیغاتی، نیاز است با توجه به این اهداف یک استراتژی و برنامه تبلیغاتی برای برند در نظر گرفته شود. استراتژی تبلیغاتی باید تمامی جزئیات فعالیت های تبلیغاتی، هزینه ها، اهداف و راه حل های مقابله با موانع احتمالی را در بر داشته باشد. استراتژی تبلیغاتی کاملا بستگی به شرایط برند دارد؛ ممکن است یک استراتژی تبلیغاتی تحت شرایطی کارآمد باشد و با تغییر آن ، شرایط آن استراتژی تبلیغاتی دیگر به کار برند نیامده و نیاز به تغییرات داشته باشد.

پس از برنامه ریزی و طراحی تبلیغات، نوبت به اجرای آن می رسد. می توان گفت مرحله اجرا، مهم ترین مرحله تبلیغات است؛ چراکه در صورتی که کانال و روش مناسبی برای اجرای تبلیغات و انتقال پیام تبلیغاتی انتخاب نشود، بازدهی تبلیغات کاهش پیدا می کند.

ویژگی های تبلیغات موفق

مهم ترین ویژگی تبلیغات برندینگ است؛ به این معنا که لازم است در تمامی تبلیغات یک برند از لوگو و نام تجاری آن برند یاد شود، به طوری که این نام تجاری بتواند در ذهن مخاطب ماندگاری پیدا کند. از دیگر ویژگی های مهم یک تبلیغات موفق جذابیت و خلاقیت به کار رفته در طرح تبلیغاتی است. یک طرح و پیام تبلیغاتی که به صورت خلاقانه طراحی شده باشد، توانایی بیشتری در ترغیب و جذب مشتری به خرید محصولات یا استفاده از خدمات خواهد داشت.

علاوه بر طرح تبلیغاتی خلاقانه، تبلیغات موفق دارای محتوای منحصر به فرد و جذاب نیز هستند و این نیز یک راهنمای تبلیغات می باشد. محتوای منحصر به فرد باید بتواند به طور کامل ویژگی های یک محصول را به مخاطبین شناسانده و خدمات یک برند را به درستی معرفی و ارائه کند. از مهم ترین وِیژگی های تبلیغات شناسایی نیازها و سلایق مخاطبین و در نظر گرفتن این نیازها در تبلیغات است. به روز بودن و تداوم تبلیغات از دیگر ویژگی های مهم تبلیغات است که باید به آن توجه شود. تبلیغات موفق همواره در اطراف مخاطبین حضور دارند و محتوای آن ها با توجه به نیاز های روزانه تغییر می کند تا برای مخاطبین جذاب تر به نظر برسد.

اهمیت تبلیغات

تبلیغات در دنیای امروز قدرت زیادی دارد و نمی توان به هیچ عنوان از قدرت این ابزار چشم پوشی کرد؛ به طوری که برند های بزرگ دنیا، بخش زیادی از بودجه خود را صرف تبلیغات می کنند. تبلیغات به کسب وکار کمک می کند که محصولات و خدمات یک برند بیشتر در معرض دید و توجه مخاطبین و اطرافیان آن ها قرار بگیرد و از همین طریق نیز باعث افزایش مخاطبین برند و افزایش سود شرکت می شود. با بیشتر دیده شدن برند، ارزش و اعتبار آن نیز بالاتر رفته و اعتماد مخاطبین برای استفاده از خدمات یا خرید محصولات برند نیز بیشتر می شود. به طور کلی می توان گفت تبلیغات باعث گسترش و توسعه برند شده و از همین رو از اهمیت زیادی برای برند و موفقیت آن برخوردار است.

نحوه استفاده از تبلیغات

استفاده از تبلیغات ممکن است در نگاه اول بسیار ساده به نظر برسد. در حالی که تبلیغات از مهم ترین ابزار های مورد نیاز یک برند است که استفاده درست از آن نیازمند تخصص و مهارت در زمینه تبلیغات و بازاریابی است. همچنین استفاده از راهنمای تبلیغات برای بازدهی بیشتر تبلیغات نیز نیاز است. کارشناسان و مشاوران تبلیغات افرادی هستند که در زمینه تبلیغات مهارت دارند و آموزش دیده اند تا خدمات تبلیغاتی را به بهترین نحو ارائه دهند. برای استفاده از تبلیغات با بهترین بازدهی و نتیجه، ابتدا با مشاورین تبلیغاتی و شرکت طراحی و تبلیغاتی در ارتباط باشید. این افراد با دانش دقیقی که از تبلیغات دارند، با توجه به اهداف و توانایی های برند شما را با روش های مناسب تبلیغات آشنا کرده و در صورت رضایت شما برای برنامه ریزی تبلیغاتی و همکاری با برند شما اقدام می کنند.

برای دسترسی به فایل pdf این مقاله به روی لینک زیر کلیک کنید

راهنمای تبلیغات

سوالات متداول راهنمای تبلیغات

  • هزینه تبلیغات چقدر است؟

 هزینه تبلیغات با توجه به عوامل متفاوتی تعیین می شود؛ عواملی مانند حوزه فعالیت برند، بودجه تبلیغاتی، اهداف و توانایی های سازمان یا برند و کانال تبلیغاتی  که مورد استفاده می توانند در تغییر هزینه های تبلیغاتی موثر باشند.

  • چگونه می توان وارد دنیای تبلیغات شد؟

ورود به دنیای تبلیغات نیازمند تخصص و مهارت در روش های تبلیغات و ابزارهای تبلیغاتی می باشد. به این منظور نیاز است که در زمینه بازاریابی و تبلیغاتی به کسب مهارت و تجربه بپردازید. مدیریت تبلیغات در اغلب دانشگاه های سراسر کشور تدریس می شود؛ علاوه بر آن می توان در دوره های بازاریابی و تبلیغاتی که اغلب شرکت های تبلیغاتی آن ها را برگزار می کنند، شرکت کنید.

  • آیا خودم می توانم تبلیغات برندم را انجام دهم؟

برخی از صاحبین برند به منظور کاهش هزینه ها خود دست به انجام تبلیغات می زنند؛ اما لازم به ذکر  است تبلیغاتی که به صورت تخصصی و توسط افراد متخصص انجام نشود بازدهی چندانی نخواهد داشت.

  • بهترین روش تبلیغات برای برند من چیست؟

پاسخ این سوال به اهداف تبلیغاتی برند بستگی دارد؛ ممکن است نوعی روش و کانال تبلیغاتی برای یک برند مناسب باشد، در حالی که همان روش های برای برند های دیگر بازدهی چندانی نداشته باشند.

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *