معایب تبلیغات چیست و چگونه مانع تاثیر منفی آن ها بر تبلیغات شویم

معایب تبلیغات

معایب تبلیغات اغلب کمتر مورد بررسی قرار می گیرد. دلیل این امر آن است که مزایا و فواید تبلیغات بسیار بیشتر از معایب آن است. دنیای امروز عرصه رقابت برندها و سازمان های مختف است. هر یک از برند ها و سازمان ها با فعالیت در یک حوزه خاص قصد پیشی گرفتن از رقیبان خود و پیشرو شدن در عرصه فعالیت خود را دارند. تبلیغات صنعتی است که با استفاده از ابزارهایی که فراهم آورده است، امکان رقابت را برای برندها و سازمان های مختلف ایجاد کرده است. بر خلاف تصورعموم، تبلیغات حتی اگر به بهترین شکل اجر شود بی عیب و نقص نخواهد بود و گاها معایبی نیز خواهد داشت. در این مقاله انواع معایب تبلیغات را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

تبلیغات چیست و چه مزایایی دارد

تبلیغات به روش ها و تکنیک های کارآمد و موثر برای معرفی و تروج محصولات یا خدمات یک برند یا سازمان است. در تبلیغات اطلاعات کافی در مورد محصولات یا خدمات قابل ارائه یک برند در اختیار مخاطبین و مشتریان قرار می گیرد. تبلیغات از اساسی ترین ابزارهایی است که تمامی تجارت ها باید از آن استفاده کنند تا بتوانند موفق باشند. تبلیغات باعث می شود آگاهی از برند شما بیشتر شده و برندتان شناخته تر باشد؛ با افزایش شناخت از برند ارزش و اعتبار برند شما نیز بالاتر می رود و از همین رو اعتماد مخاطبین به برند شما نیز افزایش می یابد. تبلیغات خوب، در دراز مدت باعث ساخت یک جامعه مصرف کننده قوی برای برند شما می سازد و خرید مداوم از برند شما را تضمین می کند. تبلیغاتی که به صورت یکپارچه و متمرکز انجام می شود، برند را در ذهن مخاطبین به یک سازمان قدرتمند تبدیل می کند و این باور را به وجود می آورد که محصولات و خدمات برند با کیفیت هستند.

انواع تبلیغات

انواع تبلیغات

تبلیغات انواع متفاوتی دارد. این روش ها به شکل های مختلف و با استفاده از ابزار های مختلف انجام می شود. هر یک از این تبلیغات با توجه به حوزه فعالیت برند، بودجه در نظر گرفته شده برای تبلیغات و مدت زمان اجرای تبلیغات می توانند تاثیر متفاوتی داشته باشند. برخی از انواع تبلیغات که در سراسر دنیا از آن ها استفاده می شود شامل موارد زیر می شود:

  • تبلیغات تلفنی و تبلیغات موبایلی
  • تبلیغات اینترنتی
  • تبلیغات چاپی
  • تبلیغات در شبکه های مجازی
  • تبلیغات محیطی
  • تبلیغات پروموشن

معایب انواع تبلیغات

در کنار تمامی مزایایی که از تبلیغات برشمردیم، هر یک از روش های تبلیغاتی ممکن است معایبی نیز داشته باشند. این معایب باعث می شوند که یک نوع تبلیغات در شرایطی خاص بر نوع دیگر برتری داشته باشد. در ادامه برخی معایب تبلیغات را بیشتر مورد بررسی قرار خواهیم داد.

معایب تبلیغات رسانه ای

تبلیغات

تبلیغات در تلویزیون و رادیو از جمله محبوب ترین روش های تبلیغات هستند از بین انواع تبلیغات می باشد که قادرند جمع زیادی از مخاطبان را با خود همراه سازند. یکی از مهم ترین معایبی که این نوع تبلیغات دارد، بازدهی کم آن در حالت کلی است. با آنکه اغلب افراد از رسانه هایی مانند تلویزیون استفاده می کنند، با این حال بیش از نیمی از مخاطبین این رسانه با شروع یک تبلیغ کانال را عوض می کنند از همین رو همراهی مخاطبین با تبلیغات تلویزیونی و رادیویی قابل کنترل نیست. علاوه بر آن هزینه تبلیغات رسانه ای نسبت به دیگر روش های تبلیغات به مراتب بالاتر است و تبلیغات در این رسانه ها برای اغلب کسب و کار ها و برند ها با محدودیت همراه است.

معایب تبلیغات در شبکه های مجازی

شبکه های مجازی از جمله مهم ترین پلتفرم ها برای تبلیغات هستند؛ چرا که این شبکه ها کاربرین فعال بسیاری دارند و از همین رو تبلیغات می تواند بازده بالاتری در این شبکه ها داشته باشد و برند نیز بهتر دیده شود. از مهم ترین معایبی که شبکه های اجتماعی می توانند داشته باشند پایین بود نرخ اعتماد مشتری به برند می باشد. در شبکه های مجازی صفحات بسیاری با عنوان برند به فعالیت در شبکه های مجازی می پردازند، از این بین ممکن است برخی کلاه بردار و سود جو از آب درامده و همین موضوع باعث شده کاربران این شبکه به سختی به خرید آنلاین راضی شوند. از دیگر معایب تبلیغات در فضای مجازی در دسترس نبودن کالا برای بررسی و رضایت مشتری از ماهیت کالا است. اغلب افراد ترجیح می دهند پیش از خرید یک کالا ابتدا آن را از نزدیک دیده و پس از رضایت، آن را خریداری کنند.

معایب تبلیغات اینترنتی

تبلیغات اینترنتی به نوعی کسب و کار اینترنتی محسوب می شوند که شامل تمام فعالیت های تبلیغاتی می باشد و بر پایه اینترنت انجام می شوند. این نوع تبلیغ می تواند بازدهی زیادی داشته باشد با این حال هزینه بالای آن و ناامنی اطلاعات از جمله معایب این روش هستند. علاوه بر آن در صورت هر گونه اختلال در شبکه و اتصال اینترنت تمامی فعالیت های تبلیغاتی دچار مشکل می شوند.

معایب تبلیغات محیطی

تبلیغات محیطی به مجموعه روش های تبلیغاتی گفته می شود که با استفاده از بنر یا دیگر ابزارهای محیطی انجام می شوند و تبلیغات برند در معرض دید مخاطبین در فضای عمومی قرار می گیرند. این روش انعطاف پذیری جغرافیایی زیادی دارد و از نظر هزینه به صرفه تر از روش های دیگر است. با این حال این روش ظرفیت پایینی در انتقال پیام دارد و به دلیل ثابت بودن ممکن است خسته کننده باشد و نتواند بازدهی کافی داشته باشد.

معایب تبلیغات چاپی

تبیلغات چاپی به روش های تبلیغاتی گفته می شود که به صورت تبلیغات در مطبوعات، کاتالوگ، بروشور، پوستر و کارت پستال در دسترس مخاطبین قرار می گیرد. این نوع تبلیغات قابلیت دسترسی و جابه جایی آسان دارد و به راحتی با مشتری ارتباط برقرار می کند. اما هزینه چاپ تبلیغات اغلب بالاست و نسبت به بازدهی که این روش دارد اغلب به صرفه نیست.

معایب تبلیغات پروموشن

پروموشن به خبررسانی تبلیغاتی گفته می شود. هر گونه فعالیتی که به صورت خبررسانی باعث  افزایش آگاهی مخاطبین از برند شود، تبلیغات پروموشن محسوب می شود. تبلیغات پروموشن می تواند در افزایش اعتبار و شناخت برند در ذهن مخاطبین تاثیر زیادی داشته باشد. با این حال از مهم ترین معایب تبلیغات پروموشن اعتماد کم مخاطبان به برند است. به این دلیل که ارتباط مستقیم با مخاطبین وجود ندارد، این افراد به سختی می توانند به برند اعتماد کنند.

سوالات متداول معایب تبلیغات

  • بهترین نوع تبلیغات چیست؟

نمی توان به صورت دقیق توضیح داد که بهترین نوع تبلیغات برای برند شما چیست؛ چراکه نیازهای تبلیغاتی برند در طول زمان تغییر می کند و ممکن است در یک بازه زمانی یک نوع تبلیغ مفید باشد در حالی که در بازه زمانی دیگری، نوع دیگری از تبلیغات کارامد باشد.

  • چگونه مطمئن شوم که کدام روش تبلیغاتی برای من موثرتر است؟

ابتدا باید بتوانید نیاز های تبلیغاتی خود را بشناسید؛ به این منظور نیز باید ابتدا اهداف تبلیغاتی خود را تعیین کرده و مطابق این اهداف یک استراتژی تبلیغاتی هدفمند داشته باشید که کمترین ضرر و بیشترین بازدهی را داشته باشد.

  • چگونه می توان یک استراتژی تبلیغاتی موفق داشت؟

داشتن استراتژی تبلیغاتی موفق نیازمند تخصص در زمینه تبلیغات و حوزه فعالیتی برند است. با شناخت دقیق از توانایی ها و اهداف یک برند و با توجه به اصول بازاریابی و تبلیغات می توان یک استراتژی تبلیغاتی موفق و هدفمند ایجاد کرد.

  • آیا خودم می توانم برنامه تبلیغاتی موثر و مفید برای برندم داشته باشم؟

مدیریت برنامه های تبلیغات یک برند توسط صاحبین برند امکان پذیر است؛ با این حال توصیه می شود تبلیغات را به افراد متخصص در این زمینه بسپارید تا تبلیغات شما در کمترین زمان بیشترین بازدهی را داشته باشد.

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *