تولید محتوا

تولید محتوا یکی از مهم ترین بخش های زندگی امروزی است که از طریق آن به تبادل اطلاعات می پردازیم. بدون محتوا تبادل اطلاعات امکان پذیر نیست. محتوا انواع مختلفی دارد که با توجه به نوع آن اهداف زیادی را نیز دنبال می کند و کاربرد های فراوانی دارد. امروزه با گسترش دنیای دیجیتال تولید محتوا به بخشی از کسب و کار تبدیل شده و برای گسترش و توسعه آن لازم و ضروری است. اما « تولید محتوا چیست و چگونه انجام دهیم؟» با توجه به ضرورت این روش انتقال اطلاعات، تصمیم گرفتیم این مطلب را به بررسی تولید محتوا و انواع آن اختصاص دهیم.

تولید محتوا یعنی چه

محتوا به هرگونه ابزاری گفته می شود که از طریق آن می توان نوعی پیام را به مخاطبان منتقل کرد. محتوا می تواند به صورت متنی، صوتی یا تصویری باشد. هر یک از این انواع محتوا می تواند کابرد های خود را داشته باشد. به صورت تخصصی تر، محتوا به هر چیزی گفته می شود که برای انسان قابل درک است و پیامی را به او منتقل می کند. تولید محتوا می تواند اهداف مختلفی را دنبال کند. در ادامه به بررسی اهداف تولید محتوا خواهیم پرداخت.

هدف از تولید محتوا

تولید محتوا با توجه به نوع و کاربرد آن ممکن است اهداف مختلفی را دنبال کند. با این حال اهداف کلی تولید محتوا را می توان به صورت زیر خلاصه کرد:

  • آگاهی رسانی به مخاطبین
  • پاسخگویی به سوالات مختلف
  • جذب مشتری برای کسب و کار ها
  • سرگرمی و تفریح مخاطبان
  • کسب درآمد

نحوه تولید محتوا

نحوه تولید محتوا

برای تولید محتوا باید بتوانید اصولی را به کار ببندید که محتوای تولید شده شما باعث جذب مخاطب و رونق کسب و کار اینترنتی شما شود. برای تولید محتوای اصولی باید آموزش تولید محتوا را آغاز کرده و نکاتی را در نظر گرفت. به طور کلی می توان گفت برای تولید محتوا باید به موارد زیر توجه داشته باشید:

  • هدف گذاری: باید برای تولید هر نوع محتوایی هدفی در نظر گرفته و متناسب با آن هدف به تولید محتوای برنامه ریزی شده بپردازید.
  • تعیین استراتژی: پس از هدف گذاری باید در نظر داشته باشید که چگونه با تولید یک محتوای خاص در نظر دارید به یک هدف خاص برسید.
  • محتوا را با توجه به هدف و استراتژی تولید کنید.
  • انتشار محتوا: باید با توجه به نوع محتوا و شناخت از مخاطبان خود، پلتفرم های مناسب را برای انتشار محتوای خود بیابید و برای بیشتر دیده شدن محتوای خود بکوشید.
  • تحلیل محتوا: بهتر است پس از انتشار محتوای خود به تحلیل بازخورد ها پرداخته و با توجه به رفتار مخاطبین نسبت به محتوای خود روش هایی که دیده شدن محتوای شما را افزایش می دهد، مورد بررسی قرار دهید.
  • به روزرسانی: با توجه تحلیل های انجام شده، محتوای خود را اصلاح و به روزرسانی کنید. باید از تحلیل های خود در جهت بهتر شدن محتوای خود بهره بگیرید.
  • اطلاعات خود را مرتبا به روز کنید. در صورتی که قصد تولید محتوای نوشتاری دارید باید بتوانید متنی بدون اشکلات نگارشی و املایی بنویسید. برای تولید محتوای بصری مانند ویدیو یا صوتی مانند پادکست نیز باید بتوانید درست صحبت کنید و و با بیان خود مخاطب را مجذوب و علاقه مند نگه دارید.
  • رعایت کپی پیست : به هیچ عنوان برای تولید محتوا، از محتوای دیگر افراد کپی نکنید. سعی کنید منحصر به فرد باشید و نوآوری داشته باشید.
  • تمرین: برای بهتر شدن محتوا باید تمرین کنید و آزمون و خطا داشته باشید. باید بهترین روش را برای تولید محتوا بیابید. و در آخر ترسی از دیده نشدن نداشته باشید. تولید محتوا دنیای وسیع و گسترده ای است. افراد بسیاری به صورت مداوم در حال تولید انواع محتوا هستند و در این میان ممکن است برخی محتوا ها کمتر دیده شوند. از این موضوع واهمه نداشته باشید و مرتبا به تولید محتوا بپردازید تا بهتر دیده شوید.

انواع روش های تولید محتوا

انواع تولید محتوا

محتوا انواع مختلفی دارد. با این وجود می توان تولید محتوا را به طور کلی به ۲ نوع دسته بندی کرد:

  • محتوای نوشتاری یا متنی.
  • محتوای بصری که شامل محتوای تصویری و محتوای ویدیویی می شود.
  • محتوای نوشتاری یا متنی

از انواع مهم محتوا می توان به محتوای متنی اشاره کرد. در واقع هر چیز نوشتاری در اطراف شما، از کتاب گرفته تا کپشن یک پست اینستاگرامی، نوعی محتوای متنی به شمار می روند.

  • محتوای ویدیویی

 شامل تمامی ویدیو هایی می شود که در اطراف خود می بینید و هدف آن می تواند آموزش، سرگرمی، ارائه اطلاعات، اگاهی رسانی، معرفی یک محصول یا خدمات و یا تبلیغات باشد. محتوای ویدیویی از تاثیر گذار ترین انواع محتوا می باشد که به راحتی می توان برای جذب مخاطب از آن استفاده کرد.

  • محتوای تصویری

این نوع محتوا از دیرباز و با ظهور رادیو در بین مخاطبان محبوبیت دارد. اغلب افراد امروزه پادکست یا کتاب صوتی گوش دادن را دوست دارند؛ چراکه هم می توانند نوعی محتوای جدید را گوش داده و هم به کار های روزمره خود بپردازند.
محتوای تصویری به هر گونه محتوایی گفت می شود که در قالب عکس و تصویر ارائه می شود. نمونه هایی از تولید محتوای تصویری را در ادامه خواهید دید:

  • عکس
  • نقاشی
  • اینفوگرافیک
  • اسلاید
  • اسکرین شات
  • محتوای متنی
  • محتوای صوتی

خدمات تولید محتوا

تولید محتوا به صورت الکترونیکی در پلتفرم های مختلفی انجام می شود. کارشناسان تولید محتوا به شیوه های اصولی مرتبط با هر یک از پلتفرم ها به ارائه خدمات تولید محتوا می پردازند. تولید محتوا برای هر یک از پلتفرم ها به شکل های خاصی انجام می شود که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت.

  • تولید محتوای سایت

سایت از جمله مهم ترین پلتفرم هایی است که تولید محتوا در توسعه آن نقش مهمی ایفا می کند. در سایت می توان از انواع محتوا استفاده کرد؛ با این حال محتوای شاخص وب سایت ها، محتوای متنی می باشد. محتوای متنی تولید شده در وب سایت باید تولید محتوا سئو باشد. به این معنی که با تمرکز بر کلید واژه هایی تولید شود که برای رتبه گرفتن سایت از سوی گوگل اهمیت دارند. انواع موضوع برای تولید محتوا در وب سایت ها مورد استفاده قرار می گیرد. تولید محتوای آموزشی از مهم ترین موضوعاتی است که در تولید محتوای وب سایت به آن توجه می شود.

  • تولید محتوا در اینستاگرام

اینستاگرام پلتفرمی است که امروزه به فراوانی از آن استفاده می شود. اینستاگرام میلیون ها کاربر در ایران و دیگر نقاط جهان دارد و از همین رو برای جذب مخاطب و دیده شدن محتوا پلتفرم مناسبی می باشد. محتوای شاخص در این پلتفرم ها محتوای ویدیویی و تصویری می باشد. با این وجود کپشن یا همان متنی که زیر تصاویر در این پلتفرم نوشته می شوند نیز از اهمیت بالایی برخودار هستند؛ چراکه یک کپشن جذاب و هشتگ های مناسب در بهتر دیده شدن محتوای تصویری شما تاثیر مستقیم دارد. نمونه تولید محتوا در اینستاگرام را در ادامه خواهید دید:(تصویری از یک پیج اینستاگرامی با پست های طراحی شده)

  • تولید محتوا در یوتیوب

یوتیوب بزرگترین پلتفرم برای تولید محتوای ویدیویی و دومین موتور جستجوی محبوب دنیا می باشد. از همین رو تولید محتوا در این پلتفرم می تواند تاثیر زیادی در گسترش کسب و کار و جذب مخاطب داشته باشد. همانطور که گفته شد محتوای شاخص برای پلتفرم یوتیوب، محتوای ویدیویی می باشد، با این حال محتوای متنی و صوتی نیز جایگاه خوبی در این پلتفرم دارند.

قیمت تولید محتوا

در صورتی که قصد برونسپاری تولید محتوای خود را داشته باشید، باید با کارشناسان تولید محتوا در ارتباط باشید. تعرفه تولید محتوا می تواند با توجه به موضوع محتوا، پلتفرم مورد نظر برای انتشار و وسعت پروژه متفاوت باشد. از همین رو تعرفه مشخصی برای آن وجود ندارد.

سوالات متداول تولید محتوا

  • تولید کننده محتوا کیست؟
    • کارشناس تولید محتوا یا تولید کننده محتوا فردی است که با توجه به اصول تولید محتوا، با توجه به اهداف کسب و کار شما به تولید محتوا می پردازد.
  • نرم افزار تولید محتوا چیست؟
    • برخی از نرم افزار ها برای تولید محتوا مورد استفاده قرار می گیرند. برخی از برنامه های تدوین ویدیو، ادیت عکس و برنامه هایی که به یافتن و تصحیح غلط های نگارشی و املایی متن می پردازند، از جمله این نرم افزار ها می باشند.
  • تولید محتوا در توییتر چگونه است؟
    • محتوای تولید شده در توییتر اغلب به صورت متنی و کوتاه است، با این وجود امکان انتشار عکس، ویدیو، تعامل با مخاطبین و به اشتراک گذاری لینک نیز در این شبکه وجود دارد.

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *