موشن گرافیک دنیای تکنیک و مهارت در ساخت تصاویر متحرک با ایدهایی بکر. مثل معروف ارزش یک عکس بالاتر از هزاران کلمه است را حتما شنیده اید. این مثل نمایانگر ارزش بسیار والای تصاویر برای انتقال احساسات و مفاهیم و تقاضاها است .چرا که یک عکس بیان گر حالات، روحیات، موقعیت و المان های دیگر است. در تکنیک motion graphic هدف انتقال ساده ، زبان شیوا و تاثیر گذاری عمیق است. استفاده از موثرترین عنصرها مثل عکس، صدا، موسیقی، حرکت و رنگ با استفاده از یک سناریویی حرفه ای برای خلق لحظاتی کوتاه اما جذاب که حتی مخاطب با یک بار دیدن جذب شده و در خاطرش ماندگار می شود. در این قسمت نمونه ای از موشن گرافیک ساده را مشاهده خواهید کرد.

موشن گرافیک چیست

می خواهیم به توضیح موشن گرافی، پویا نمایی یا گرافیک حرکت که در زبان انگلیسی  motion graphics نوشته می شود بپردازیم. تکنیک هایی برای جذب مخاطب بیشتر و تاثیر گذاری عمیق تر در ذهن عموم از طریق عوامل دیداری و شنیداری به وسیله ی متحرک سازی تصاویر و صدا گذاری روی آنها را موشن گرافیک می گویند. این کار با استفاده از برنامه های مختلفی قابل انجام است که از جمله این نرم افزارها می توان موارد زیر را نام برد:

  • After effect
  • Apple quartz
  • Autodesk
  • Various
  • Max Msp
  • Adobe flash
  • Sdmax
  • Maya

انواع موشن گرافیک

موشن گرافیک انواع مختلفی دارد که هر یک کاربرد های خاص خود را دارند. در ادامه برخی از انواع موشن گرافیک را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

موشن گرافیک: ویدیو هایی که پیام، محتوا و منظور را از طریق پویا نمایی تصاویر و صدا گذاری بیان می کنند را موشن گرافی می نامند که اعمال متحرک سازی و خلق تصاویر و صدا گذاری روی آن کلیپ ها تاثیر جذابیت آن ها را چند برابر می کند.

ویدئو موشن: تلفیقی از ویدئو واقعی که با دوربین گرفته شده است با تصاویر motion graphics. در این روش تصاویر خلق شده با تکنیک موشن گرافی با ویدیو های رئال ترکیب می گردد.

استاپ موشن: یکی از روش های پویا نمایی است که در آن یک شیء یا کاراکتر ثابت را مقدار کمی حرکت می دهند و با حرکت دوربینی در موقعیت مکانی مشخص قرار دارد و حرکت می کند از هر فریم عکس برداری یا فیلمبرداری می کنند. سپس از پشت سر هم قرار دادن تصاویر این حرکت های فریم به فریم، تصویر حرکت القا می شود. درواقع ترکیب اشیاء واقعی که تصاویر با موشن، که عکس های آنها با دوربین حرفه ای گرفته شده است.. در واقع استاپ موشن ها انواع مختلفی دارند که که در مقاله های بعدی ببیشتر در این مورد توضیح خواهیم داد.

اینفوگرافیک

اینفو موشن: در این روش ابتدا اینفو گرافیک رسم می شود. اینفوگرافیک با استفاده از  عناصر بصری نظیر عکس، نمودار، نقشه، دیاگرام و … مجموعه‌ای از داده‌ها و اطلاعات گوناکون را به‌گونه‌ای به تصویر در می آورد که انتقال مفاهیم بسیار ساده تر انجام گردد. و سپس هنر اضافه کردن حرکت و پویا نمایی جلوه بیشتری به کار می دهد.

لوگو موشن: ساخت لوگو موشن یک روش برندسازی نوین به صورت ترکیب جلوه های ویژه صداگذری و ترکیب آنها با نماد یک سازمان یا شرکت به صورت متحرک برای تاثیر گذاری عمیق تر در افکار  می باشد.

چرا موشن گرافیک مهم است

چرا موشن گرافیک مهم است

در سال های گذشته برای انتقال یک مفهوم به بیننده از طریق رسانه های مختلف، از تبلیغات تلوزیونی استفاده می شد. در این شیوه با استفاده از کارگردان، بازیگران، دوربین، صدابرداری، نورپردازی و … طبق یک سناریوی مشخص عمل انتقال یک مفهوم در قالب تبلیغات یا فیلم سازی  انجام می شد. این کار علاوه بر اینکه هزینه زیادی را به همراه دارد زمان بر  نیز است و اساسا تغییرات در آن دشوار و آزار دهنده می باشد. اکنون با استفاده از روش های تبلیغاتی نوین انجام کارها و ابزار تبلیغات بسیار ساده تر شده است. همچنین ماندگاری مفهوم مورد نظر در ذهن مخاطبین در طولانی مدت هم تحت تاثیر قرار گرفته است. زیرا جذابیت بیشتری برای مخاطبین فراهم آمده است. در موشن گرافیک تنها با ساده ترین ابزار از جمله تدوین و صداگذاری می توان خدمات تبلیغاتی و بازاریابی را در قالب یک فیلم موشن کوتاه به ساده ترین روش انجام داد. در واقع انواع موشن گرافیک وجود دارد که با توجه به نوع خواسته فرد متقاضی ساخته می شود.

اهمیت موشن گرافیک در جذب مخاطبین برای افزایش مشتری

حتما از سالیان دور کاراکترهای معروف را در ذهن دارید .کاراکتر آقای ایمنی همیشه برای همه ی ما فراموش نشدنی است. با این مثال ساده دریافتید که غالبا تبلیغات تصویری و ویدئویی به دلیل جذابیت بیشتر تاثیر گذاری چندین برابری در ذهن مخاطبین دارد. زیرا کاراکتر ها با برنامه ریزی دقیق و روان شناسی که در مورد موضوع تبلیغات انجام شده است طراحی می گردند. همچنین به هوشمندانه ترین روش متحرک سازی شده و صداگذاری مرتبط و همچنین افکت های مرتبط با موضوع روز کلیپ های انواع موشن گرافیک انجام می شود. در این روش انتقال بنابراین مفاهیم علاوه بر سادگی خیلی بهتر انجام می گردد. 

مراحل سفارش و تولید موشن گرافیک:

  • پر کردن پرسش نامه توسط مشتری برای شناخت نیاز های مشتری : این پرسش نامه به صورتی دقیق و کارشناسی شده تنظیم گردیده است تا هنگام نوشتن سناریو نزدیک ترین موشن مطابق با نیاز مشتری خلق گردد.

  • گرفتن تاییدیه از مشتری در خصوص سناریو
  • طراحی کاراکترهای موشن
  • گرفتن تاییدیه از مشتری در خصوص کاراکترها
  • ساخت اتد اولیه از موشن
  • گرفتن تاییدیه مجدد از مشتری
  • ساخت موشن نهایی و کارگردانی
  • صدا گذاری در استدیو
  • میکس صدا و تدوین نهایی موشن

تفاوت انیمیشن با موشن گرافیک

در انیمیشن غالبا انتقال مفاهیم به بیننده از طریق داستان و صوت می باشد. اما در موشن انتقال مفاهیم بیشتر از طریق عوامل بصری و ادراکی است. انیمیشن کاراکتر محور است و در آن کاراکتر ها صحبت می کنند و به طور مستقیم منظور یا مفهوم را بیان می کنند ولی موشن گرافیک ها بیشتر تصویر محور است.

موضوعات موشن گرافیک

موشن گرافیک ممکن است در مورد موضوعات مختلفی ساخته شود. برخی از متدوال ترین موضوعات ساخت موشن گرافیک شامل موارد زیر می شود.

  • معرفی خدمات جدید یک مجموعه شناخته شده

برای یک مجموعه یا سازمان به روز بودن امر بسیار مهمی است به همین دلیل رقابت برای ارائه تکنولوژی ها و خدمات بسیار زیاد است. معرفی خدمات جدید و سرعت گرفتن از رقبا برای صاحبان مشاغل بسیار پر اهمیت است. از طریق موشن گرافیک می توان روشی تاثیرگذار این خدمت را معرفی کرد . همچنین سرعت پخش اطلاعات و شناخت عموم بسیار بیشتر است.

  • معرفی یک کسب و کار یا سازمان

برای معرفی یک سازمان یا کسب و کاری تازه تاسیس در زمان کوتاه و توضیحاتی کلیدی که خلاصه ی ریتم کاری یک مجموعه را به تصویر می کشد.

  •  ویدیوهای توضیحی

در عصر حاضر به دلیل مشغله و راحت طلبی بیشتر مردم تمایل بیشتر به سمت دیدن یک ویدیوی کوتاه از ویژگی های یک محصول  را دارند تا اینکه داخل سایت ها رفته و ویژگی ها را مطالعه کنند. در ویدیوهای توضیحی از انیمیشن های جدا جدا و تکه تکه استفاده می شود با کنار هم قرار دادن آنها یک مفهوم کلی در قالبی بزرگ تر به بیننده نمایش داده می شود.

  •  معرفی خدمات و بازاریابی محصول جدید

این روش برای معرفی یک محصول جدید که به بازار آمده و برای عموم نا شناخته هستند بسیار کارامد می باشد. زیرا نمایش بهترین ویژگی یک محصول یا خدمت تحت عنوان یک موشن برای جذب مشتری بسیار جذاب است.

مایا پینت با داشتن کادری جوان و خلاق آماده ارائه انواع موشن گرافیک در حوزه کسب و کار شما می باشد .

سوالات متداول موشن گرافیک

  • موشن گرافیک ها  چه کاربردی دارند؟

کلیپ های موشن گرافیک  یک را ارتباطی بین ببینده و آن شخص یا برندی که میخواهید به تصویر بکشید و که  اضافه کردن افکت و موزیک های دلنواز سبب جذابیت بیشتر می شود.

  • چه مدت طول می کشد تا بتوان موشن گرافیک را یاد گرفت؟

.همه چیز به استعداد و پشتکار شخص یادگیرنده بستگی دارد اما دست کم بین  تا  ماه طول می کشد تا بتوانید به صورت حرفه ای کلیپ های حرفه ای بسازید

  • آیا دستمزد ساخت کلیپ های موشن گرافیک مناسب است؟

صاحبین مشاغل برای دستیابی به بهترین کیفیت حاضرند تا مبلغ زیادی را هزینه کنند تا ویترین کاری مناسبی داشته باشند بنابراین اگر شما به صورت حرفه ای به ساخت موشن گرافیک بپردازید قطعا درامد بالایی خواهید داشت.