کمپین تبلیغاتی در اینستاگرام از مهم ترین کمپین های تبلیغاتی مورد نیاز برای گسترش کسب و کار می باشد. کلمه کمپین تبلیغاتی را احتمالا این روزها زیاد شنیده اید. طراحی و اجرای کمپین های تبلیغاتی امروزه یکی از مهم ترین و داغ ترین موضوعات در بحث تبلیغات تبدیل شده است که شرکت ها و کسب و کارهای کوچک و بزرگ به دنبال آن هستند تا بتوانند نام خود را ماندگار کرده و برند خود را گسترش دهند. شایان به ذکر است کمپین تبلیغاتی قرار نیست برای برند شما معجزه کند و سریعا برند شما را به یکی از معروف ترین برندها تبدیل کند. پس کمپین تبلیغاتی دقیقا چیست و چگونه می تواند تاثیر زیادی در گسترش برند ها داشته باشد. در ادامه راهنمای کاملی در زمینه کمپین تبلیغاتی ارائه خواهیم داد.

کمپین تبلیغاتی به مجموعه فعالیت های تبلیغاتی گفته می شود که هدف آن بالا بردن نرخ اینگیجمنت (درگیری کاربر) و افزایش مشتری در طول مدت زمان مشخصی انجام می شود. کمپین تبلیغاتی در اینستاگرام به مجموعه فعالیت های بازاریابی گفته می شود که در یک صفحه اینستاگرامی با محتوای ویژه در راستای اهداف مشخص اجرا می شود. این هدف می تواند افزایش شهرت برند یا تنها فروش محصولات خاص باشد. برای اجرای یک کمپین تبلیغاتی خلاق باید گام های تخصصی و حساب شده برداشته شود، تا اهداف تبلیغاتی مورد انتظار برند به بهترین شکل حاصل شوند. در ادامه با کمپین تبلیغاتی در اینستاگرام بیشتر آشنا خواهید شد.

کمپین تبلیغاتی چیست

کمپین تبلیغاتی به مجموعه پیام های تبلیغاتی یک برند گفته می شود که دارای محتوای یکسان و یک تم مشترک می باشند و از طریق رسانه ها و کانال های مختلف به مخاطبین منتقل می شوند. چارچوب زمانی و محتوای کمپین های تبلیغاتی یکسان است و با استفاده از این چارچوب های یکسان باعث می شود که برند شما در ذهن مخاطبین ماندگار شود و تاثیر گذاری برند شما بر این مخاطبین بیشتر شود. کمپین های تبلیغاتی در بستر های مختلف و با استفاده از استراتژی متفاوتی ممکن است طراحی و اجرا شوند و اهداف متعدد و مختلفی را نیز دنبال کنند.

هدف کمپین تبلیغاتی

هدف تبلیغات کمپین تبلیغاتی کمپین های تبلیغاتی ممکن است اهداف متفاوتی را دنبال کند؛ چراکه هر شرکت و برند بالطبع اهداف خاصی و مسیر متفاوتی را برای گسترش و پیشرفت خود در سر خواهد داشت. با این حال به طور کلی می توان گفت که تمامی اهداف یک کمپین تبلیغاتی در راستای به تحقق پیوستن سه هدف کلی قرار دارند.

اولین و مهم ترین هدفی که یک کمپین تبلیغاتی دنبال می کند، آگاهی سازی نسبت به برند است. با استفاده از یک کمپین تبلیغاتی یکپارچه و اصولی نام و شعار یک برند در ذهن مخاطب حک می شود که اگر توسط یک شخص حرفه ای انجام شود مدیریت اینستاگرام به نحوه احسنت انجام می شود.

از دیگر اهداف مهم و کلیدی کمپین های تبلیغاتی، ایجاد اعتماد در مخاطبین و ترغیب آن ها به خرید محصولات شما یا استفاده از خدمات شرکت شما می باشد. با تداوم و ادامه کمپین تبلیغاتی بر اساس اصول تبلیغاتی به راحتی می توان این اعتماد را در مخاطبین ایجاد کرد.

سومین هدف کمپین تبلیغاتی که از اهمیت زیادی برخوردار است، ایجاد شرایط برای در دسترس قرار دادن محصولات و خدمات براس استفاده مخاطبین است. با شناخت کافی از مخاطبین و نیاز های آن ها، می توانید کمپین تبلیغاتی با توجه به این نیاز ها طراحی و اجرا کرده تا نیاز های مخاطبین در دسترس آن ها قرار بگیرد و به راحتی بتوانند به واسطه ی برند شما و از طریق کمپین تبلیغاتی شما به رفع این نیاز ها بپردازند.

نحوه اجرای کمپین های تبلیغاتی در اینستاگرام

به طور کلی می توان گفت برای اجرای یک کمپین تبلیغاتی موفق در اینستاگرام پنج مرحله اساسی وجود دارد که در ادامه این مراحل را مورد بررسی قرار خواهیم داد:

  • تعیین هدف

تعیین یک هدف منطقی و مشخص برای کمپین تبلیغاتی، اولین قدم اجرای این کمپین ها می باشد. برخی کمپین ها با هدف معرفی و افزایش شهرت برند طراحی شده؛ در حالی که برخی از کمپین ها صرفا برای فروش برخی محصولات اجرا می شوند.

  • شناسایی مخاطب

مهم ترین مرحله برای اجرای یک کمپین تبلیغاتی موفق در اینستاگرام شناخت مخاطبین برند است. برای طراحی یک کمپین تبلیغاتی در اینستاگرام باید سلایق و حوزه فعالیت اینستاگرامی مخاطبین خود را بشناسید و بر اساس این اطلاعات طراحی استراتژی را انجام دهید.

  • طراحی و برنامه ریزی کمپین تبلیغاتی

پس از آنکه اهداف خود را تعیین کرده و اطلاعات کافی درباره مخاطبین خود به دست آوردید، وقت آن است که به صورت جزئی و دقیق بر اساس این اطلاعات به برنامه ریزی و تعیین استراتژی بپردازید. در برنامه کمپین باید تمامی فعالیت های تبلیغاتی، منابع مالی و انسانی که در این فعالیت ها لازم هستند را درج کرده و بر اساس آن در راستای اهداف تبلیغاتی حرکت کنید.

  • همکاری با افراد شناخته شده در اینستاگرام

افراد شناخته شده که اغلب فالور زیادی در اینستاگرام دارند، نفوذ زیادی در مخاطبین دارند. از همین رو برای موفقیت در کمپین تبلیغاتی، همکاری و با افراد شناخته شده و معروف می تواند در راهبرد اصولی و موفقیت آمیز اهداف کمپین تبلیغاتی موثر باشد.

  • سازماندهی محتوا

سازماندهی محتوا به این معناست که شما برای هر محتوایی که تولید می کنید برنامه ریزی دقیق داشته باشید. این برنامه باید شامل نوع محتوا، نحوه ساخت محتوا، زمان انتشار محتوا و انتظاری که از تاثیر محتوا روی مخاطب دارید، باشد.

  • انواع مختلف کمپین های تبلیغاتی در اینستاگرام

کمپین های بازاریابی انواع متفاوتی دراند که با توجه به هدف و نیاز متقاضی اجرای برند می توانند متفاوت باشند. به طور کلی کمپین های بازاریابی در اینستاگرام را می توان در شش دسته کلی قرار داد. این کمپین ها شامل موارد زیر می باشند:

کمپین تبلیغاتی آگاهی از برند (Brand Awareness): این نوع کمیپن، همانگونه که از نامش پیداست، بر شناختن یک برند یا سازمان به مخاطبین متمرکز است.

  • کمپین مسئولیت اجتماعی

اغلب کاربران اینستاگرام، افراد جوانی هستند که علاوه بر محصولات و خدمات یک برند به نحوه برخورد صاحبین برند و موازین اخلاقی آن نیز اهمیت می دهند. این نوع کمپین تبلیغاتی اغلب برای جلب رضایت و اعتماد مشتری به معرفی ارزش و موازینی می پردازد که برند یا سازمان از آن حمایت می کند.

  • کمپین های فروش و تبلیغات

این نوع کمپین با هدف تشویق و ترغیب دنبال کنندگان به خرید و استفاده از خدمات طراحی و اجرا می شود.

  • کمپین های رقابتی

 کمپین های رقابتی با هدف رقابت با برند های دیگری که در حوزه مشابه شما فعالیت می کنند، طراحی می شوند و تلاش آن ها بر اثبات برتری برند شما نسبت به برند های دیگر است.

  • کمپین های عرضه و ارائه محصول

این نوع کمیپن ها اغلب زمانی کاربرد دارند که برند شما یک محصول یا نوعی خدمات جدید را عرضه و ارائه می کند. با این نوع کمپین ها می توان محصولات و خدمات را به مخاطبین و مشتریان معرفی کرد و بیشترین بازخورد را گرفت.

  • کمپین های تولید محتوا

این نوع تولید محتوا با کمک کاربرین و مشتریانی صورت می گیرد که از خدمات یا محصولات برند شما استفاده کرده اند، اجرا می شود. اجرای این کمپین ها به این صورت است که شما از مشتریان خود می خواهید که تصاویری از خود و محصولاتی که خریداری کرده اند، در صفحات ایسنتاگرام خود به اشتراک گذاشته و صفحه شما را تگ کنند. این نوع کمپین ها از پربازده ترین انواع کمپین های تبلیغاتی است.

نمونه کمپین تبلیغاتی

نمونه کمپین تبلیغاتیبه این منظور که کمپین تبلیغاتی بهتر برای شما تعریف شود، در ادامه به معرفی یک نمونه کمپین تبلیغاتی در ایران که اغلب ما شاهد آن بوده ایم خواهیم پرداخت. شرکت ایرانسل را در نظر بگیرید. تبلیغات این شرکت اپراتور تلفن همراه به رنگ زرد است. تمامی تبلیغات این شرکت، دارای یک موسیقی متن یکسان و شعار های واحد است. همین موضوع در طولانی مدت باعث شده شما با شنیدن تنها یک قطعه موسیقی سریعا به برند ایرانسل فکر کنید و یا با دیدن رنگ زرد این برند را به خاطر بیاورید. این برندسازی در طول زمان باعث شده مخاطبین به این برند اعتماد کرده و به راحتی به رفع نیاز های خود به واسطه این برند بپردازند. تمامی این فعالیت ها و تبلیغات یکپارچه و اصولی یک کمپین تبلیغاتی موفق را برای برند ایرانسل تشکیل داده اند.

اهمیت استفاده از کمپین تبلیغاتی

کمپین تبلیغاتی اهداف زیادی دارد و در صورتی که به درستی انجام شود می تواند تاثیر زیادی بر معرفی برند، بالابردن نرخ فروش و جذب مشتری داشته باشد. کمپین تبلیغاتی زمانبندی طولانی مدت دارد و از همین رو با ادغام تبلیغات و تبدیل آن ها به یک کمپین تبلیغاتی یکپارچه، می توان اعتماد مخاطبین به برند را افزایش داد. افزایش اعتماد باعث می شود مخاطبین راحت تر از شما خرید کنند و در نتیجه سود برند شما افزایش می یابد.

کمپین تبلیغاتی باعث می شود هیچ ابهامی در مورد برند وجود نداشته باشد و به آرامی تمامی جنبه های یک برند در معرض دید و شناخت مخاطب قرار بگیرد، این موضوع احتمال واکنش مثبت مخاطبین به برند شما را افزایش می دهد. از دیگر مواردی که باعث می شود استفاده از کمپین های تبلیغاتی اهمیت پیدا کند، تاثیر و بازدهی بیشتر آن نسبت به تبلیغات ساده و کوتاه مدت است. علاوه بر آن با داشتن یک کمپین تا حد زیادی در بودجه صرفه جویی خواهید کرد؛ چراکه با رفع نیاز های تبلیغاتی برند با یک تبلیغاتی منسجم در طولانی مدت، نیاز به تکرار و صرف هزینه های جانبی از بین خواهد رفت.

مراحل اجرای کمپین تبلیغاتی

اجرای یک کمپین تبلیغاتی موثر مراحلی دارد که برای افزایش تاثیر گذاری برند و بازدهی بالای کمپین تبلیغاتی نیاز است که این مراحل گام به گام و بر اساس اصول تبلیغاتی انجام شوند. این مراحل شامل موارد زیر هستند:

  • شناخت خود

در اولین قدم لازم است که شما به عنوان یک برند توانایی و پتانسیل برند خود را به صورت واقع بینانه در نظر بگیرید و بر اساس این توانایی ها کمپین تبلیغاتی خود را آغاز کنید. به عنوان مثال در صورتی که برندشما توانایی ارائه گارانتی نداشته باشد، نمی توانید در کمپین تبلیغاتی خود وعده گارانتی به مخاطبین خود بدهید.

  • تعیین مخاطب

 پس از تعیین توانایی های برند و شناخت کافی از خود، نوبت به شناخت مخاطبین هدف، آگاهی از سلایق و نیاز های آن ها و مد نظر قرار دادن این نیاز ها و سلایق در طراحی کمپین تبلیغاتی می رسد.

  • تعیین هدف

پس از شناخت کافی از خود و مخاطبین و به دست آوردن اطلاعات کافی در این زمینه، لازم است با استفاده از این اطلاعات، اهداف کمپین تبلیغاتی را تعیین کنید. در کمپین های تبلیغاتی همیشه هدف اصلی فروش نیست. گاهی هدف از طراحی و اجرای یک کمپین تبلیغاتی، برندسازی، افزایش اعتبار و اعتماد، ماندگاری در ذهن مخاطب، معرفی محصولات جدید، برندسازی دوباره در صورت ایجاد نظرات منفی در مورد برند و از این قبیل باشد. تعیین هدف از جمله مهم ترین گام ها برای اجرای یک کمپین تبلیغاتی است.

  • تعیین بودجه 

پیش از شروع یک کمپین لازم است تمامی هزینه های مربوط به طراحی تا اجرای یک کمپین تبلیغاتی با جزئیات تعیین و براورد شوند.

  • تعیین ابزارهای تبلیغاتی

در قدم بعدی لازم است کانالی که که در آن کمپین تبلیغاتی شما بیشترین موفقیت را خواهد داشت شناسایی و انتخاب کنید. آیا برند شما در اینستاگرام بهتر دیده خواهد شد یا اگر در رسانه های ملی پخش شود تاثیر بیشتری خواهد داشت؟

  • زمانبندی

 در این مرحله باید با توجه به فعالیت مخاطبین شما و کانال تبلیغاتی شما، زمان مناسبی برای انتشار تبلیغات تعیین کنید. به عنوان مثال، در صورتی که کانال تبلیغاتی شما ایسنتاگرام است و مخاطبین هدف شما در ساعات بین ۹ تا ۱۱ شب بیشترین فعالیت را دارند، بهتر است این بازه زمانی را برای انتشار تبلیغات خود تعیین کنید تا نرخ اینگیجمنت پست ها شما در ایسنتاگرام بالا رفته و بازخورد بیشتری دریافت کنید.

  • تعیین معیار موفقیت

در این مرحله با بررسی نحوه عملکرد تبلیغات باید تعیین کنید که چه بخش هایی از کمپین بازخورد بیشتری دارند و چه بخش هایی نیاز به بازبینی و اصلاح استراتژی دارند. با استفاده از تعیین معیار های موفقیت می توانید در مراحل بعدی تبلیغات موفق تر عمل کرده و بازخورد بیشتری بگیرید.

  • اجرای کمپین

مرحله آخر اجرای کمپین است. در این مرحله با توجه و بر اساس تمامی مراحل قبلی شروع به اجرای تبلیغات خود می کنید. این مرحله بایستی با دقت انجام شود زیرا هر گونه خاط در این مرحله می تواند خسارت های زیادی به بار آورده و کمپین را با شکست مواجه کند.

انواع کمپین های تبلیغاتی

کمپین ها انواع متفاوتی دارند که با توجه به اهداف شما نوع آن ها تعیین می شود. در زیر برخی از انواع کمپین عای تبلیغاتی را مشاهده خواهید کرد:

  • تبلیغات تجاری
  • تبلیغات عمومی
  • تبلیغات برای جلب توجه مصرف کنندگان
  • تبلیغ محصولات
  • افزایش آگاهی در مورد برند
  • تبلیغات شرکتی
  • تبلیغات گسترده از محصولات
  • تبلیغات خدمات عمومی

ابزار های اجرای کمپین های تبلیغاتی

کمپین های تبلیغاتی با استفاده از ابزار های متفاوتی قابل اجرا هستند. این ابزارها با توجه به حوزه فعالیت و میزان موفقیت برند در این پلت فرم ها بستگی دارد. در ادامه برخی از مهم ترین ابزار های اجرای کمپین های تبلیغاتی را نام می بریم:

  • شبکه های اجتماعی
  • گوگل
  • رسانه های جمعی مانند رایدو و تلویزیون
  • وب سایت ها
  • بنر های شهری
  • تبلیغات متنی

ویژگی های کمپین تبلیغاتی موفق

کمپین های تبلیغاتی موفق اغلب ویژگی های یکسانی دارند. با شناخت این ویژگی ها و به کار گرفتن آن ها در کمپین های تبلیغاتی برند خود، به موفقیت چشمگیر دست پیدا کرد. برخی از این ویژگی ها شامل موارد زیر هستند:

  • تم یکسان
  • نوشتن تبلیغات خلاقانه و موثر
  • صداقت در تبلیغات
  • تنوع در تبلیغات و جلوگیری از تکرار

با رعایت این موارد شما قادر خواهید بود یک کمپین تبلیغاتی قدرتمند طراحی و اجرا کنید که شما را در ذهن مخاطبین ماندگار کند و با شنیدن یا دیدن یک کلمه به راحتی برند شما را به خاطر بیاورند.

طراحی کمپین تبلیغاتی

طراحی استراتژی از جمله مهم ترین زیرساخت های یک کمپین تبلیغاتی است. پیش از اجرای کمپین تبلیغاتی بر اساس تمام اطلاعاتی که در مورد برند و مخاطبین، بودجه و اهداف تبلیغاتی برند در دسترس است، باید یک استراتژی تخصصی بر اساس اصول بازاریابی و تبلیغاتی، طراحی شود. این استراتژی با بررسی اهداف سازمانی و محصولات یا خدمات برند شما طراحی شده و شامل جزئیات دقیق فعالیت ها و اقداماتی است که در راستای اهداف تبلیغاتی انجام می شوند، می باشد. با طراحی یک برنامه اصولی و دقیق برای کمپین تبلیغاتی هویت برند حفظ خواهد شد، کمپین تبلیغاتی با موفقیت به اجرا درامده و جایگاه آن در بازار مشخص می شود. طراحی کمپین تبلیغاتی کار ساده ای نیست و نیاز به مشورت یا همکاری افراد متخصص دارد.

مجری کمپین های تبلیغاتی

مجری کمپین های تبلیغاتیکمپین های تبلیغاتی توسط شرکت های تبلیغاتی و آژانس های دیجیتال مارکتینگ انجام می شوند. در این شرکت ها افراد متخصص و ماهر در زمینه دیجیتال مارکتینگ و تبلیغات گرد هم آمده اند و مراحل ساخت یک کمپین تبلیغاتی از طراحی تا اجرا را برعهده می گیرند. در صورت تمایل به اجرای یک کمپین تبلیغاتی در اینستاگرام کافی است که با یکی از این شرکت های تبلیغاتی تماس حاصل فرمایید و از مشاوره تبلیغاتی و دیگر خدمات آن ها در زمینه کمپین های تبلیغاتی استفاده کنید.

معرفی موفق ترین کمپین های تبلیغاتی ایران و جهان

برخی از موفق ترین کمپین های تبلیغاتی که تا به امروز به اجرا درامده و تاثیرات زیادی بر مخاطب داشته شامل موارد زیر می شوند:

  • کمپین های شرکت تبرک
  • کمپین های شرکت ایرانسل و همراه اول
  • کمپین تبلیغاتی شرکت میهن
  • کمپین های تبلیغاتی موجود در ناوگان حمل و نقلی ملی مانند تبلیغات فیلیمو یا شهر فرش
  • کمپین های خلاقانه شرکت Blendtech
  • کمپین های شرکت تلسکوپ سازی Orion

با مطالعه استراتژی و روش اجرای تبلیغات توسط این شرکت ها می توان اطلاعات زیادی در مورد چگونگی اجرای این کمپین های تبلیغاتی کسب کرده و این اطلاعات را در اجرای کمپین های تبلیغاتی خود پیاده کنید.

سوالات متداول کمپین تبلیغاتی

  • آیا خودم می توانم یک کمپین تبلیغاتی موفق برای برندم طراحی و اجرا کنم؟

طراحی و اجرای کمپین تبلیغاتی می تواند توسط یک فرد انجام شود. افراد متخصص در زمینه طراحی و اجرای تبلیغات دست به دست هم داده و این کمپین ها را طراحی و اجرا می کنند. با این حال صاحبین برند می توانند با کسب اطلاعات کافی در زمینه کمپین های تبلیغاتی در طراحی و اجرای کمپین های تبلیغاتی مربوط به برند خود حضور موثر داشته باشند.

  • آیا کمپین تبلیغاتی به صورت قطعی نتیجه خواهد داد؟

در اغلب موراد بله؛ با این حال ممکن است برخی موانع بر سر راه برنامه تبلیغاتی برند قرار بگیرد و این موفقیت را به تعویق بیاندازد ولی کمپین تبلغاتی از موثر ترین شیوه های تبلیغات است که در صورت اصولی اجرا شدن نتیجه فوق العاده ای خواهد داشت.

  • از زمان طراحی و شروع اجرای کمپین تا زمان نتیجه دهی چقدر طول می کشد؟

پاسخ این سوال به عوامل مختلفی بستگی دارد؛ با توجه به حوزه فعالی برند، اهداف، ابزار های تبلیغاتی مورد استفاده و بودجه تعیین شده برای تبلیغات ممکن است بین ۳ تا ۶ ماه یا در برخی موارد بیشتر از این مقدار زمان ببرد.

  • هزینه طراحی و اجرای کمپین تبلیغاتی چگونه است؟

هزینه طراحی و اجرای کمپینی های تبلیغاتی با توجه به تعرفه های شرکتی که اجرای کمپین را بر عهده می گیرد قابل محاسبه می باشد. پیش از عقد قرارداد با این شرکت ها هزینه های کلی و بودجه مورد نیاز برای اجرای کمپین های تبلیغاتی توسط مشاورین تبلیغاتی تخمین زده خواهد شد و شما در صورت رضایت از هزینه ها به همکاری خود با شرکت تبلیغاتی ادامه خواهید داد.