معرفی 10 ابزار برای تحلیل سایت

ابزارهای تحلیل سایت از تنوع زیادی برخوردار هستند. این ابزار ها از مهم ترین فاکتور هایی است که در پیشرفت و رونق یک وب سایت نقش دارد. مالکان وب سایت ها مختلف و سئوکاران همواره به دنبال افزایش رتبه سایت خود در موتور های جستجو هستند تا ترافیک سایت خود را افزایش داده و کسب و کار خود را رونق ببخشند. برای این کار این افراد باید بتوانند وب سایت خود را به خوبی مورد بررسی قرار داده و بر اساس داده های موجود و آنالیز آن ها، در جهت بهتر شدن وب سایت خود تلاش کنند. تحلیل سایت با استفاده از ابزار های تحلیل سایت انجام می شود که در ادامه این مقاله برخی از مهم ترین و کاربردی ترین آن ها را معرفی خواهیم کرد.

آنالیز سایت چیست

آنالیز وب سایت چیست

یکی از مهم ترین کارهایی که برای بهینه سازی سایت انجام می شود، آنالیز و تحلیل سایت است. با کمک آنالیز سایت می توان نقاط قوت و ضعف وب سایت را یافته و با کار کردن روی این نقاط، وضعیت کلی سایت را بهبود بخشید. علاوه بر آن با کمک تحلیل سایت می توان تغییرات و فعالیت هایی که روی سایت اعمال شده است را مشاهده نموده و نتایج آن را نیز مورد بررسی قرار دهید.

آنالیز سایت همچنین تعداد بازدید کنندگان سایت، میزان نمایش سایت شما در نتایج جستجو، کلیک هایی که روی لینک های مرتبط با سایت شما انجام گرفته و مدت زمانی که کاربران در وب سایت شما حضور داشته اند را مشاهده کنید و بر اساس این اطلاعات وب سایت خود را بهینه سازی نمایید. علاوه بر تمامی این موارد، دست یابی به پرسونای مشتریان و مخاطبان از دیگر اطلاعاتی است که می توانید به آن دست پیدا کنید.

مزایای تحلیل وب سایت

تحلیل سایت شامل مجموعه بررسی هایی می شود که روی وب سایت ها انجام می شود و نتایج آن برای بهبود وضعیت سایت و رتبه آن مورد استفاده قرار می گیرد. کاهش رتبه سایت مهم ترین مزیتی است که آنالیز سایت به دنبال دارد. از دیگر مزایای تحلیل سایت می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بررسی رفتار رقبا
  • بررسی رفتار مخاطب
  • تقویت ارتباط با مخاطبان
  • یافتن نقاط ضعف و قدرت وب سایت
  • بررسی کیفیت کلی و محتوایی سایت
  • یافتن پرسونای مخاطب و تولید محتوا بر اساس آن

ابزارهای تحلیل وب سایت

ابزارهای فراوانی برای تحلیل وب سایت ها وجود دارند که با استفاده از آن ها می توان شرایط و وضعیت وب سایت را به صورت کامل مورد بررسی قرار داد. برخی از این ابزارها مانند گوگل آنالیتیکس ممکن است برای شما آشنا باشد. در هر حال، در ادامه به معرفی و بررسی ۱۰ ابزار مهم تحلیل سایت خواهیم پرداخت.

گوگل آنالیتیکس

Google Analytics

این ابزار یکی از ابزارهایی است که گوگل آن را در اختیار وب مستران قرار داده است. با استفاده از این ابزار می توان به آنالیز رایگان وب سایت پرداخته و به ردیابی کاربران وب سایت، تجزیه و تحلیل اطلاعات ترافیک وب سایت و کاربرات پرداخت. این آنالیز سایت توسط گوگل انجام می شود و از همین رو اعتبار بالایی دارد. برخی از این Google Analytics به عنوان بهترین سایت آنالیز سئو یاد می کنند.

SEMRUSH

سمراش یکی دیگر از ابزارهای جامع و رایگان تحلیل سایت می باشد. البته در صورتی که تمایل دارید اطلاعات کامل تری از این وب سایت دریافت کنید باید هزینه ای برای نسخه پریمیوم آن بپردازید. با استفاده از SEMRUSH می توانید حجم ترافیک وب سایت، تغییرات در حجم جستجو در مدت زمانی مشخص، بررسی کلمات کلیدی، بررسی فعالیت رقبا و بررسی لینک سازی سایت بپردازید.

MOZ

ماز از مشهورترین ابزارهای تحلیل وب سایت می باشد که در سئو سایت استفاده های فراوانی دارد. با استفاده از این ابزار می توانید به راحتی روی رنکینگ کلمات کلیدی خود نظارت داشته باشید و برای بهینه سازی کمپین های سئو خود از آن استفاده کنید. البته بسیاری از امکانات این ابزار مانند بررسی وب سایت رقبا رایگان نبوده و باید ماهانه مبلغی را برای تهیه نسخه پریمیوم آن بپردازید.

Ahrefs

ای اچرفز از ابزارهای قدرتمند بررسی و تحلیل وب سایت است که با استفاده از آن می توان به جمع آوری داده ها، ذخیره داده ها و سپس پردازش آن ها پرداخت. با استفاده از این وب سایت می توانید روی هر وب سایتی نظارت داشته باشید و از همین رو به راحتی می توانید با این ابزار به بررسی وب سایت های رقبا بپردازید. Ahrefs علاوه بر بررسی و تحلیل محتوا و کلمات کلیدی سایت شما و رقیبتان، می تواند لیست کاملی از بک لینک ها، الگو و کیفیت آن ها را به شما ارائه دهد.

اسکریمینگ فراگ

Screaming Frog SEO Spider

یکی از قدرتمند ترین ابزار های تحلیل سایت که کاربرد های فراوانی در سئو دارد، اسکریمینگ فراگ می باشد. این ابزار می تواند به بررسی تمامی محتواهای وب سایت، تصاویر، کد های پاسخ، URL ها، عنوان های صفحات، توضیحات متا و نقشه سایت هر وب سایتی را مورد بررسی قرار دهید. با استفاده از این ابزار، نه تنها می توانید وضعیت وب سایت خود را بهبود ببخشید، بلکه می توانید به آنالیز وب سایت های رقیبان نیز بپردازید.

Spring Metrics

این ابزار از ساده ترین ابزار های تحلیل وب سایت می باشد. با استفاده از این برنامه می توانید تمامی اطلاعاتی که در گوگل آنالیتیکس وجود دارند را به زبان ساده تر مشاهده کرده و مورد بررسی قرار دهید. البته لازم به ذکر است که این ابزار رایگان نیست. با این حال به دلیل سادگی کاربری، مورد علاقه بسیاری از وب مستران می باشد.

Mint

ابزار مینت، نوعی ابزار تحلیلی است که اطلاعات وب سایت را به صورت Real Time یا همان زنده به شما گزارش می دهد. با استفاده از این برنامه، به راحتی می توانید مخاطبین خود را در صفحات دنبال کنید و فعالیت آن ها را مورد بررسی قرار دهید.

Crazy Egg

کریزی اگ یکی از ابزارهای تحلیل سایت است که از فناوری Heatmap برخوردار است. با استفاده از این برنامه شما قادر خواهید بود حرکت ماوس کاربران در وب سایت خود را مشاهده کنید. این نوع ردیابی به شما کمک می کند، قسمت هایی که جذابیت بیشتری برای مخاطب دارند را شناسایی کرده و بیشتر روی آن ها کار کنید. همچنین قسمت هایی که کاربران کمتر به سراغ آن ها می روند را بهبود ببخشید.

Mousefloes

این ابزار نوعی ابزار تحلیلی ترکیبی است که مانند ابزار Crazy Egg قابلیت ردیابی فعالیت کاربران در وب سایت را داشته و علاوه بر آن اطلاعات وب سایت را در بازه های زمانی مشخص مشاهده کرده و بررسی کنید.

SEO Analyzer

برنامه سئو آنالایزر از برنامه های محبوب وب مستران است که با استفاده از آن می توانند تمامی داده های مرتبط با وب سایت خود را با استفاده از آن تحلیل کنند. با کمک SEO Analyzer می توان سرعت سایت، محبوبیت سایت در شبکه های اجتماعی، ظاهر سایت، محتوا، تصاویر، لینک ها و وضعیت کلی وب سایت را با آن مورد بررسی قرار داد.

نحوه تحلیل سایت

تحلیل وب سایت توسط افراد متخصص انجام می شود. برای دستیابی به بهترین نتیجه در تحلیل سایت، از ابزارهای تحلیل سایت استفاده می شود. هنگام آنالیز سایت مواردی در نظر گرفته می شود که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد. با توجه به این موارد می توان روش ها و استراتژی های بهبود رتبه و وضعیت کیفی وب سایت را تعیین کرد. مواردی که در تحلیل سایت مورد بررسی قرار می گیرند، عبارتند از:

  • تعیین ارزش دامنه
  • بررسی سایت مپ وب سایت
  • بررسی وضعیت امنیت سایت
  • بررسی رفتار مخاطبان در وب سایت
  • تحلیل سرعت لود وب سایت
  • تحلیل کدنویسی سایت
  • بررسی لینک سازی داخلی و خارجی
  • بررسی کیفیت محتوا
  • بررسی txt سایت
  • بررسی کد ها شکسته و ارورهای ۴۰۴ سایت
  • بررسی کلمات کلیدی سایت

سوالات متداول تحلیل و آنالیز وب سایت

  • آیا ابزار آنالیز سایت فارسی وجود دارد؟
    • تا به حال نرم افزار یا وب سایت بومی قدرتمندی ساخته نشده است که بتوان با استفاده از آن به تحلیل و بررسی دقیق وب سایت پرداخت. پیشنهاد می کنیم از ابزارهای شناخته شده ای که امتحان خود را پس داده اند برای بررسی وب سایت خود استفاده کنید تا نتیجه مطلوب تری بگیرید.
  • بهترین ابزار تحلیل سایت چیست؟
    • با توجه به نیاز شما ممکن است ابزارهای مختلفی پاسخگوی خوبی باشند. می توانید از ابزارهای تحلیل سایت به صورت ترکیبی استفاده کنید تا تمامی نیاز شما در زمینه تحلیل وب سایت برطرف شوند.
  • چرا تحلیل سایت اهمیت دارد؟
    • با استفاده از نتایج حاصل از تحلیل سایت می توان نقاط ضعف وب سایت را بهتر شناخته و بیشتر روی آن ها کار کرده تا وب سایت قوی تری داشته باشید. تحلیل سایت در بهینه سازی و بهبود رتبه وب سایت شما نقش مهمی را ایفا می کند.
  • آیا خودم می توانم وب سایتم را تحلیل کنم؟
    • توصیه می شود که اگر در زمینه تحلیل وب سایت و سئو دانشی ندارید، تحلیل وب سایت خود را به یک متخصص بسپارید. زیرا در صورت نداشتن دانش کافی در زمینه تحلیل وب سایت، با استفاده از قدرتمند ترین ابزار های آنالیز وب سایت نیز، تنها با مجموعه ای از ارقام روبرو می شود که نمی دانید باید با آن ها چه کنید. برای تحلیل سایت و خدمات سئوی خود می توانید با کارشناسان سئو در مجموعه مایاپینت در تماس باشید.

مایا پینتمشاهده نوشته ها

Avatar for مایا پینت

در صورت وجود هرگونه سوال می توانید با شماره تماس های مجموعه تماس حاصل فرمائید. همچنین می توانید شماره خود را برای ما ارسال نمائید، تا کارشناسان ما با شما تماس حاصل نمایند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *