الگوریتم های گوگل

الگوریتم های گوگل برای بهینه سازی نتایج مورد استفاده قرار می گیرند. اگر گوگل را یک شهر در نظر بگیرید، الگوریتم های آن به منزله قوانین شهر می باشند که از ایجاد هرج و مرج و بی نظمی جلوگیری می کنند. الگوریتم های موتور جستجوی گوگل بر نتایج و وب سایت های مختلف نظارت کرده و آن ها را کنترل می کنند. در ادامه این مقاله به بررسی الگوریتم های گوگل می پردازیم.

الگوریتم سئو چیست

الگوریتم های جستجو در گوگل که با عنوان الگوریتم های سئو نیز شناخته می شوند، برای بهتر کردن تجربه کاربر حین جستجو در گوگل گفته می شود. سئو یا SEO کوتاه شده ی عبارت Search Engine Optimization و به معنای بهینه سازی موتور جستجو می باشد. اساس سئو الگوریتم های گوگل می باشد؛ چراکه این الگوریتم ها تمامی اجزای سایت شما را مورد بررسی قرار داده و بر اساس محتوای کلی سایت، تصمیم می گیرند که سایت شما در نتایج دیده شود یا خیر.

انواع الگوریتم گوگل

 

انواع الگوریتم های گوگل

الگوریتم هایی که در آپدیت های مختلف گوگل معرفی می شوند، تاثیر زیادی بر وب سایت شما دارند. الگوریتم های گوگل شامل موارد زیر می شوند:

  • الگوریتم پاندا
  • الگوریتم تازگی محتوا یا Freshness
  • الگوریتم ونیز
  • الگوریتم پنگوئن
  • الگوریتم دزد دریایی
  • الگوریتم مرغ مگس خوار
  • الگوریتم کبوتر
  • الگوریتم موبایل گدون
  • الگوریتم Payday Loan
  • الگوریتم رنک برین
  • الگوریتم موش کور
  • الگوریتم مدیک یا طبی
  • الگوریتم برت یا Bert
  • الگوریتم رقص گوگل

در ادامه به بررسی دقیق تر الگوریتم های گوگل می پردازیم.

الگوریتم پاندا Panda Algorithm

 

الگوریتم پاندا

اولین الگوریتمی که توسط گوگل معرفی شد، الگوریتم پاندا بود. این الگوریتم به بررسی محتوای وب سایت ها پرداخته و رتبه وب سایت هایی که محتوای بی کیفیت، کپی شده و یا دزدیده شده را پایین می آورد. این الگوریتم همچنین روی وب سایت هایی که صرفا با هدف لینک دهی به سایت های دیگر به وجود آمده اند، حساسیت زیادی نشان می دهد.

الگوریتم تازگی محتوا Freshness Algorithm

از دیگر انواع الگوریتم رتبه بندی گوگل، می توان به الگوریتم تازگی محتوا اشاره کرد. این الگوریتم محتواها و رویدادهای زیرمجموعه یک کلید واژه را که اصطلاحا ترند یا Trend هستند را در رتبه های بالاتری قرار می دهد تا کاربران به آن دسترسی راحت تری داشته باشند.

الگوریتم ونیز Venice Algorithm

این الگوریتم جستجوی محلی را مورد توجه قرار می دهد. در این الگوریتم جستجوها بر اساس IP یا موقعیت جغرافیایی برای کاربر نشان داده می شوند.

الگوریتم پنگوئن Penguin Algorithm

 

الگوریتم پنگوئن

این الگوریتم توجه زیادی به بک لینک هایی که یک سایت از سایت های دیگر می گیرد، دارد. در این الگوریتم بک لینک ها تجزیه و تحلیل می شوند. طبق قوانین این الگوریتم، بک لینک ها باید اصیل باشند و خرید و فروش بک لینک جرم محسوب می شود. برای در امان ماندن از جریمه و پنالتی توسط این الگوریتم، از سایت هایی که اسپم هستند یا محتوای بی کیفیتی دارند بک لینک نگیرید. علاوه بر آن از سایت هایی که با موضوع شما غیر مرتبط هستند برای بک لینک گرفتن خودداری کنید.

الگوریتم دزد دریایی Pirate Algorithm

این الگوریتم سخت گیری زیادی در رعایت قوانین کپی ، رایت دارد. در این الگوریتم سایت هایی که دزدی محتوا کرده و یا در زمینه دانلود محتواهایی چون کتاب الکترونیکی، فیلم، موزیک و … بدون رعایت کپی رایت اقدام می کنند را در رتبه بندی پایین آورده و نمره منفی به آن ها می دهد.

الگوریتم مرغ مگس خوار Hummingbird Algorithm

الگوریتم مرغ مگس خوار

این الگوریتم درک گوگل را از کوئری ها افزایش داده است. پیش تر زمانی که یک کاربر کلمه ای را در گوگل جستجو می کرد، نتایجی نشان داده می شد که عبارت جستجو شده عینا در آن به کار رفته شده بود. با ارائه الگوریتم مرغ مگس خوار، الزاما سایت هایی که عین کلمه کلیدی در آن ها به کار رفته باشد، در صفحه جستجو ظاهر نمی شوند و سایت هایی که مترادف های بهینه تر استفاده کنند از امتیاز رتبه برخوردار خواهند شد. این الگوریتم همچنین برای سرچ صوتی کاربرد دارد. به طور کلی می توان گفت الگویتم مرغ مگس خوار به کل مفهوم عبارت جستجو شده توجه می کند، نه عین عبارت.

الگوریتم کبوتر Pigeon Algorithm

این الگوریتم مانند الگوریتم ونیز بر جستجوی محلی تاکید دارد، با این تفاوت که این الگوریتم علاوه بر IP کاربر و نشان دادن نتایج بر اساس آن، قابلیت خواندن نقشه و نشان دادن نتایج بر روی نقشه را نیز داراست.

الگوریتم گورخر Zebra Algorithm

الگوریتم گورخر گوگل

این الگوریتم وب سایت های فروشگاهی را بررسی و ارزیابی می کند. الگوریتم گورخر از رتبه گرفتن فروشگاه هایی که اجناس بی کیفیت ارائه داده یا قصد فریب کاربران را دارند، جلوگیری کرده و این وب سایت ها را از نتایج حذف می کند.

الگوریتم موبایل گدون Mobilegeddon

این الگوریتم نسخه به روز رسانی شده موبایل گوگل است. پس از استفاده گسترده کاربران از موبایل برای جستجو در گوگل، گوگل یک الگوریتم برای رتبه دادن به وب سایت هایی که برای اندازه نمایشگر موبایل مناسب یا به اصطلاح Mobile Friendly هستند، ارائه دهد.

الگوریتم Payday Loan

این الگوریتم گوگل، از رتبه گرفتن سایت های اسپم مانند سایت های مستهجن و قمار جلوگیری می کند.

الگوریتم رنک برین Rank Brain

الگوریتم رنگ برین

این الگوریتم، گوگل را قادر ساخت که معنی عبارت های سرچ شده ای را که نمی شناسد حدس بزند و کلماتی که معنای مشابه را دارند در صفحه جستجو نمایش دهد.

الگوریتم موش کور Possum Algorithm

این الگوریتم نیز مانند الگوریتم ونیز و کبوتر نوعی جستجوی محلی محسوب می شود. با استفاده از این الگوریتم گوگل کاربران به راحتی می توانند به کسب و کار هایی که در اطرافشان وجود دارد از طریق صفحه سرچ گوگل دسترسی پیدا کنند.

الگوریتم مدیک یا طبی Medic Algorithm

این الگوریتم برای جلوگیری از رتبه گرفتن وب سایت هایی است که اطلاعات پزشکی غلط در اختیار کاربران قرار می دهند.

الگوریتم برت BERT Algorithm

عملکرد این الگوریتم نیز مانند الگوریتم رنگ برین است. این الگوریتم می تواند معنی یک کلمه نا آشنا را با توجه به کلمات قبل و بعد آن حدس بزند.

الگوریتم رقص گوگل Google Dance

این الگوریتم رتبه وب سایت های مختلف، مخصوصا آن دسته از وب سایت هایی که تازه تاسیس هستند را در نتایج جستجو جا به جا می کند تا رفتار کاربران را نسبت به آن بسنجد. این الگوریتم به گوگل کمک می کند تا وب سایت هایی که بازدهی بالایی برای مخاطب دارند را در نتایج نشان دهد.

سوالات متداول الگوریتم های گوگل

  • مهم ترین الگوریتم گوگل کدام است؟

برخی از الگوریتم های گوگل را مستقیما با سئو نمی توان کنترل کرد و از همین رو چندان اهمیتی ندارند. مهم ترین الگوریتم های گوگل شامل پاندا، پنگوئن، مرغ مگس خوار، کبوتر، گورخر و موش کور می باشند که با سئو و بهینه سازی سایت می توان آن ها را به نفع خود به کار گرفت.

  • الگوریتم های گوگل چه تاثیری بر سئو دارند؟

سئو یا بهینه سازی وب سایت برای موتور های جستجو باید با توجه به رفتار الگوریتم های گوگل انجام شود و قوانینی که این الگوریتم ها وضع کرده اند را در نظر بگیرد. در صورتی که سئو متناسب با الگوریتم های گوگل انجام شود، وب سایت در رتبه های بالاتری از صفحه جستجوی گوگل نشان داده می شود.

  • گوگل پنالتی چیست؟

گوگل پنالتی به این معناست که وب سایت شما به دلیل فعالیت هایی که از نظر الگوریتم های گوگل و قوانین آن ها جرم محسوب می شود، دیگر در صفحه جستجو نشان داده نمی شود. بیرون آمدن از پنالتی گوگل و جلب دوباره اعتماد الگوریتم های آن کاری بسیار دشوار است.

  • تجربه صفحه چه تاثیری بر رفتار الگوریتم های گوگل دارد؟

Page Experience یا تجربه صفحه به تجربه ای گفته می شود که کاربر حین ورود به یک وب سایت خواهد داشت. سرعت بالا آمدن سایت، مناسب بودن برای موبایل، HTTPS، محتوای با کیفیت و چیدمان وب سایت همگی از مواردی هستند که در تجربه کاربر از وب سایت و در نتیجه رفتار الگوریتم های گوگل تاثیر زیادی دارند. هر قدر این عوامل بهینه تر باشند، الگوریتم های گوگل رتبه بهتری در اختیار وب سایت قرار خواهد داد.

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *