سئوکار کیست؟

سئوکار (SEO Expert) به فردی متخصص گفته می شود که در زمینه بهینه سازی و آنالیز وب سایت، مهارت دارد. سئو به علم بهینه سازی وب سایت برای موتور های جستجو گفته می شود. سئو کار با استفاده از تکنیک های سئو، وب سایت را بهینه سازی کرده و آن را به رتبه های اولیه صفحات سرچ می رساند. اما چگونه می توان سئو را فراگرفت و یک سئوکار حرفه ای شد؟ در ادامه این مطلب سئوکار و وظایف آن را بیشتر مورد بررسی قرار خواهیم داد.

سئوکار به چه کسی گفته می شود

همانطور که گفته شد، هدف نهایی سئو بهبود رتبه و وضعیت کلی وب سایت با استفاده از کلمات کلیدی می باشد. با توجه به این مسئله، سئوکار به فردی گفته می شود که می تواند با توجه به الگوریتم های گوگل و فاکتور های رتبه دهی به سایت توسط این موتور جستجو، وب سایت های مختلف را بهینه سازی کند. البته سئو در دیگر موتور های جستجو نیز انجام می شود. با این حال پرکاربرد ترین موتور جستجو، گوگل بوده و از همین رو سئو اغلب با توجه به الگوریتم های این موتور جستجو انجام می شود. سئوکار با تسلط به الگوریتم ها و قوانین موتور های جستجو به بهینه سازی وب سایت پرداخته و ترافیک سایت را افزایش می دهد.

ویژگی های یک کارشناس سئو خوب

ویژگی های یک سئوکار خوب

اولین چیزی که برای سئوکار شدن اهمیت دارد، ویژگی های فردی و شخصیتی سئوکار است. مهم ترین ویژگی یک سئو کار خوب، صبر و حوصله زیاد می باشد. هم یادگیری سئو و هم اجرا و پیاده سازی آن روی وب سایت ها یک فرآیند بلند مدت و طولانی است و یک شبه حاصل نمی شود. از همین رو، سئوکار باید صبور باشد.

علاقه به مطالعه و به روز رسانی اطلاعات از دیگر ویژگی های یک سئو کار خوب می باشد. سئو علمی است که همواره در حال تغییر و به روز رسانی می باشد. علاوه بر آن برای آن که سئوکار بداند که روشی انتخاب شده برای بهینه سازی وب سایت، روش مناسبی است یا خیر، باید از آزمون و خطا استفاده کند. از همین رو یک سئو کار خوب باید به طور مرتب، علم خود را به روز کرده و همواره در حال مطالعه منابع جدید سئو باشد.

از دیگر ویژگی های یک سئوکار، می توان به خلاقیت و مسئولیت پذیری اشاره کرد. یک سئوکار حرفه ای باید بتواند روش ها و استراتژی های خلاقانه برای افزایش رتبه سایت بدهد تا آن را از دیگر وب سایت های حوزه مشابه تمایز دهد. در سئو هیچ چیز تضمین شده نیست و رسیدن به یک رتبه مشخص نیاز به پشتکار و تلاش فراوان دارد. از همین رو یک سئو کار باید مسئولیت پذیر بوده و بتواند از عهده وظایف خود به خوبی بربیاید.

مهارت های متخصص سئو

یک متخصص یا کارشناس سئو باید مهارت های خاصی داشته باشد تا بتواند از پس وظایفی که به او محول می شود، بربیاید. برخی از مهم ترین و اصلی ترین مهارت های یک سئوکار شامل موارد زیر می شود:

  • آشنایی کامل با مفاهیم پایه سئو
  • آشنایی کامل با الگوریتم های موتور های جستجو
  • توانایی انجام سئو داخلی و خارجی
  • توانایی شناخت و آنالیز کلمات کلیدی
  • توانایی ایجاد استراتژی و روش های خلاقانه برای ارتقا سایت
  • تسلط کامل به ابزار های گوگل مانند Analytics، Search Console، Trends و …
  • آشنایی کامل با لینک سازی
  • آشنایی با چیدن استراتژی، ساخت و بازارایابی محتوا
  • توانایی آنالیز رقبا و وب سایت خود و ارائه گزارش های تخصصی
  • تسلط کافی بر زبان انگلیسی
  • آشنایی کافی با شبکه های اجتماعی

وظایف سئوکار

وظایف سئوکار

با توجه به اطلاعاتی که تا اینجا در مورد سئوکار کسب کردیم، حال سوال پیش می آید که سئو کار اصلا چه وظایفی دارد و چگونه باعث رشد و بهینه سازی وب سایت می شود؟ از مهم ترین وظایف یک سئو کار می توان موارد زیر را نام برد:

  • محتوای وب سایت را کنترل کرده و کیفیت آن ها افزایش می دهد. علاوه بر آن باید محتوای تکراری را از وب سایت پاک کرد.
  • لیستی از کلمات کلیدی مهم برای تولید محتوای مناسب وب سایت بر اساس کلمه کلیدی تهیه نماید.
  • عناوین و توضیحات متناسب با موضوع مرتبط وب سایت برای محتوای وب سایت ایجاد کند.
  • URL ها را بهینه سازی و تا حد امکان کوتاه نگه دارد.
  • لینک ها را کنترل کند.
  • لینک سازی داخلی و خارجی برای وب سایت انجام دهد.
  • وب سایت را برای کاربران موبایل بهینه سازی کند.
  • تصاویر وب سایت را بهینه سازی کند.
  • سرعت لود وب سایت را بهبود ببخشد.
  • سرچ کنسول را به خوبی مدیریت کند.
  • گوگل آنالیتیکس را مدیریت کند.

درآمد سئوکار

یک سئو کار می تواند هم به صورت فریلنسری و هم به صورت پروژه ای با شرکت های مختلف کار کند. فریلنسری یا آزادکاری، بدون تعهد به شرکت خاص یا قرارداد سازمانی انجام می شود. یک سئوکار فریلنسر، حقوق ثابت ندارد و درآمد وی با توجه به تعداد پروژه هایی که می گیرند، تعیین می شود.

از طرفی برخی از شرکت ها به استخدام سئوکار پرداخته و سئوکار به صورت درصدی به کارفرما کار می کند. در این روش سئوکار علاوه بر حقوق ثابت، درصدی از هزینه پروژه را نیز دریافت می کند.

درآمد دلاری سئوکار با توجه به تجربه کاری سئوکار تعیین می شود. بر اساس آمار های وب سایت مشهور کاریابی Indeed ، در سال ۲۰۲۰ یک سئو کار با تجربه بین ۱ تا ۳ سال کار، تا ۵۵ هزار دلار درآمد سالیانه خواهد داشت. این در حالی است که درآمد سئوکارانی که بین ۵ تا ۱۰ سال تجربه کاری دارند، تا ۱۴۰ هزار دلار به صورت سالیانه نیز می رسد.

سوالات متداول سئو کار

  • چگونه یک سئوکار حرفه ای شویم؟

بسیاری از افرادی که با سئو آشنایی دارند، می خواهند بدانند که «چگونه سئوکار شویم؟» مهم ترین کاری که در ابتدای مسیر شغلی سئوکار  شدن باید انجام دهید، آشنایی با اصول و مبانی اصلی سئو می باشد. پس از یادگیری این اصول، باید این دانش را در عمل به کار گرفته و با آزمون و خطا بهترین روش های سئو را فرا بگیرید. سئوکار ماهر تنها با تجربه عملی و به کار گرفتن دانش تئوری به یک کارشناس سئو ماهر تبدیل می شود.

  • مزایای داشتن متخصص سئو برای وب سایت چیست؟

با همکاری با یک متخصص سئو، شما و وب سایتتان نیازی به همکاری شرکت های دیجیتال مارکتینگ نخواهید داشت. از همین رو هزینه هایی که برای وب سایت خود در نظر گرفته اید تا حد زیادی کاهش می یابد. اگر یک متخصص سئوی خوب را استخدام کنید، با بهبود رتبه سایت شما، باعث افزایش درآمد های شما می شود.

  • آموزش سئو را چگونه آغاز کنیم؟

آموزش سئو را می توانید با یادگیری اصول و مقدمات سئو به صورت تئوری آغاز کنید. دوره های آنلاین و ویدیو های آموزشی رایگان زیادی را می توانید بیابید که با آن مسیر یادگیری خود را آغاز کنید.

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *