طراحی کاراکتر ، به هنر طراحی در صنایع و برندهای مختلف برای ماندگاری بیشتر در ذهن مخاطب گفته می شود که به وسیله آن می توان پیام یا مفهومی را با تاثیرگذاری بیشتر در قالب تصاویر یا انواع موشن گرافیک انتقال داد. بلا شک شما از دوران کودکی تا به امروز شخصیت های مختلفی را به یاد دارید.

بعضی از این شخصیت ها مربوط به کارتون ها و انیمیشن هایی است که مشاهده می کردیم و بسیاری مرتبط با انواع تبلیغات تلویزیونی هستند

حتما شخصیت برند ایران رادیاتور را به یاد دارید . همان خرس قهوه ای که تبلیغات این برند را انجام می داد . که حتی الان پس از گذشت چندین سال از تبلیغات این برند ، امروزه تبلیغات را به نوه ی عمو یادگار منتقل کرده  است .

این مثال برای یادآوری این است که چه مقدار ماندگاری یک برند می تواند در طولانی مدت و طی سالهای زیاد وابسته به یک کاراکتر که به درستی انتخاب شده است و طراحی آن به طور خلاقانه و متناسب با کارایی برند انجام شده است باشد .

طراحی کاراکتر چیست

طراحی کاراکتر یا همان طراحی شخصیت به این صورت است که کل مفهوم و کارهای هنری یک شخصیت از ابتدا به تصویر می کشد. در واقع در طراحی کاراکتر نگاهی عمیق به شخصیت یک فرد یا یک کاراکتر است که همه هنر و ایده های بصری از ویژگی های جسمی تا هیجانات رفتاری یک کاراکتر را به تصویر می کشد.

نکات مهم برای طراحی و اثر بخشی بیشتر یک کاراکتر:

طراحی یک محیط مناسب برای کاراکتر : به طور ساده می توان محیط سازی در طراحی کاراکتر را اینگونه تعریف کرد : قرار دادن یک شخصیت در فضایی متناسب مثلا چی توز موتوری برای تبلیغات جام جهانی روی بسته بندی ها شخصیت میمون را در فضای جام جهانی با توپ فوتبال قرار داد .

این فضا سازی می تواند واقعی و در دنیای رئال باشد و یا می تواند به صورت گرافیکی طراحی شود یا تلفیقی از هر دو باشد.

طراحی کاراکتر مایاپینت

برای مثال می توان جهت تیزرهای تبلیغاتی سناریو نوشت ، فیلم برداری انجام داد و کاراکتر طراحی شده را داخل فضای واقعی قرار داد مانند همان تبلیغ ایران رادیاتور .

 

طراحی گرافیکی مایاپینت

 

در تمام کاراکترهای طراحی شده برای انیمیشن یا کاراکتر تبلیغاتی ، سادگی مهم ترین ویژگی می باشد . طراح باید به آن به عنوان اصلی ترین رکن توجه کند. طراح باید در مراحل شخصیت سازی از پیچیدگی و ابهام اجتناب کند .

برای موفقیت در ماندگاری کاراکتر خود سعی کنید یک ویژگی مهم را در نظر بگیرید . روی همان تمرکز کنید و نقطه قوت کاراکتر خود قرار دهید .

سعی کنید از رنگ ها به جا و به موقع استفاده کنید.  ابتدا موقعیت را بسنجید . کمی در خصوص رنگ شناسی مطالعه کنید . از رنگ های زیاد و متنوع استفاده نکنید بلکه متناسب با نوع کاراکتر و مفهومی که از کاراکترها می خواهید انتقال دهید ، رنگ ها را برگزینید .

سعی کنید قبل از شروع به کار چند روز فقط به تحقیق و دیدن مدل ها ، شخصیت و کاراکترها سپری کنید . دیدن کمک بسیار شایان ذکری جهت الهام گرفتن می کند.  همچنین به افزایش قدرت تجسم نیز کمک می کند.

توجه به ویزگی های گروه سنی مخاطبین برای طراحی کاراکتر نیز می تواند به شما در خلق کاراکتر کمک کند شما باید در نظر داشته باشید که گروه سنی مخاطب شما بیشتر جذب چه ویزگی می شود.

برای معرفی برند یا کاراکتر خود توجه بسیار زیادی به این نکته داشته باشید که چه درگاهی متناسب با بودجه و نیاز شما است و مخاطبین مختص شما بیشتر در چه درگاهی حضور دارند این کار به جلوگیری از صرف هزینه های اضافی برای تبلیغات یا هزینه های موشن گرافیک کمک می کند و تبلیغات را موثر تر میکن

سوالات متداول طراحی کاراکتر

۱- طراحی کاراکتر خوب چه نوعی طراحی است؟

 طراحی کاراکتر به تصویر کشیدن یک شخصیت می باشد که برای مخاطبان بسیار جذاب است و این نکته که بین مفهوم و نوع بصری طراحی کاراکتر نوعی ارتباط قوی باشد بسیار مهم است و آن را به یک طراحی کاراکتر خوب و به یاد ماندنی تبدیل می کند.

۲-چطور می توان یک طراحی کاراکتر خوب را خلق کرد؟

آنچه برای خلق طراحی کاراکتر  در قرن ۲۱ باید در نظر داشت این است که در طراحی های خود از رنگ های زیادی استفاده نکنید وسعی کنید در طراحی های خود از الهاناتی که در نتیجه شخصیت های متفاوت اطراف خود کسب می کنید استفاده کنید و به کاراکترها شخصیت متمایز بدهید و در حین ساده بودن از اغراق و مبالغه خودداری کنید و به طور رسا و واضح به کاراکترها را به تصویر بکشید طوری که برای مخاطبان بسیار جذاب باشد.

۳-آیا طراحی کاراکتر یک نوع شغل محسوب می شود؟

  بله ، یک طراح کاراکتر ظاهر واحساس شخصیت های متفاوت را ایجاد میکند وکه شخصیت ها هرچقدر پیچیده تر باشد بیشتر مورد توجه قرار می گیردکه تمام این طراحی ها و تصویر گری ها توسط شخص انجام می شود که طراح می باشد.

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Open chat
سلام برای مشاوره رایگان اینجا پیغام بگذارید