قوانین و مقررات تبلیغاتی

قوانین و مقررات تبلیغاتی مجموعه قوانینی هستند که بر نحوه و اجرای تبلیغات نظارت می کنند. تبلیغات مانند هر صنعت دیگری در کشورهای مختلف در چارچوب قوانین و مقررات تبلیغاتی متفاوتی انجام می شود. قوانین و مقررات تبلیغاتی، بستری ایجاد می کنند تا تبلیغات به صورت اصولی و بر اساس موازین هر کشور انجام شود و امکان تخلف برای تبلیغ کنندگان وجود نداشته باشد. این مقاله درباره انواع قوانین و مقرراتی تبلیغاتی را مورد بررسی قرار دهده و اطلاعات بیشتری به شما خواهد داد.

تبلیغات به چه معناست

تبلیغات نوعی پدیده اجتماعی است که با استفاده از آن گروه های اجتماعی مختلف می توانند به ارائه و معرفی خدمات یا محصولات خود به دیگر گروه های اجتماعی بپردازند. تبلیغات در تمام جنبه های زندگی اجتماعی انسان ها دیده می شود؛ با این حال ما امروزه تبلیغات را به صورت مجموعه فعالیت های تخصصی می شناسیم که توسط برندها و کسب و کارها انجام می شوند و هدف آن جذب مشتری و ترغیب مخاطبان به خرید محصولات یا استفاده از خدمات آن ها می باشد.

چرا تبلیغات نیاز به قوانین و مقررات دارد؟

چرا تبلیغات نیاز به قوانین و مقررات دارد

تبلیغات از دیرباز میان جوامع انسانی وجود داشته و از مهم ترین روش های برقراری ارتباط بوده است. پس از قرن ۱۹ میلادی، تبلیغات چهره ی جدیدی به خود گرفت و از همین رو دولت ها تصمیم گرفتند برای این روش ها مقررات های ویژه تعیین کرده و بر فعالیت های تبلیغاتی نظارت داشته باشند تا ضمن تامین امنیت و حفظ منافع عمومی، قادر به ساماندهی تمامی امور تبلیغاتی باشند. در نتیجه تمامی شرکت های طراحی و تبلیغات نیازمند قوانین و مقرارت می باشند.

قوانین و مقررات تبلیغاتی هر کشور، تمامی فعالیت های تبلیغاتی از جمله تاسیس کانون های تبلیغاتی، شرایط و ضوابط انتشار آگهی، تعرفه های تبلیغاتی و شرایط استفاده از تبلیغات نظارت کرده و با مدیریت و سازمان دهی این فعالیت ها از بروز هرگونه تخلف درحوزه تبلیغات جلوگیری می کنند.

قوانین و مقررات تبلیغاتی کشور ایران

در کشور ایران قوانین و مقررات تبلیغاتی تحت نظارت کمیته مرکزی سازمانی تبلیغاتی کشور تنظیم می شوند. تبلیغات انجام شده در کشور باید تماما در چارچوب و ضوابط مشخص شده توسط این سازمان انجام شوند؛ در غیر این صورت تبلیغات انجام شده به عنوان تخلف شناخته شده و ممکن است مشمول پرداخت جریمه شود. در ادامه برخی از قوانین و مقررات تبلیغاتی مهم در کشور ایران خواهیم پرداخت:

  • آگهی های تبلیغاتی باید با موازین شرعی حاکم بر جمهوری اسلامی ایران سازگار باشد.
  • استفاده از تصاویر و عناوین مقامات کشوری و تمثال ائمه اطهار و معصومین و نیز استفاده از شخصیت های تاریخی و فرهنگی کشور در تبلیغاتی که هدف آن ها ارائه خدمات و محصولات مصرفی باشد، ممنوع است.
  • آگهی های تبلیغاتی نبایستی خدمات یا محصولات دیگر کسب و کار ها را بی ارزش و فاقد اعتبار جلوه دهد.
  • استفاده از لحن یا مطالبی که باعث توهین به اعتقادات عمومی شود، ممنوع است.
  • نباید از ادعای غیر قابل اثبات در تبلیغات استفاده شود.
  • نقل قول کردن مطالبی که منبع علمی موثقی ندارند در تبلیغات ممنوع است.
  • تبلیغات بازرگانی و تجاری در کودکستان ها، دبستان ها و دبیرستان ها ممنوع است.
  • تحقیر و تمسخرهر شخصیت یا موضوعی در تبلیغات ممنوع می باشد.
  • تبلیغاتی که مروج فساد و هرگونه رفتار که بر خلاف عفت عمومی باشند، متخلف محسوب می شوند.
  • تبلیغاتی که در آن برای تشویق به خرید و مصرف جایزه تعیین شود، متخلف شناخته می شود.

قوانین و مقررات تبلیغاتی در ایران

قوانین و مقررات در کشور ایران چگونه تعیین می شود

در کشور ایران کمیته مرکزی سازمان های تبلیغاتی کشور که عالی ترین مقام سیاست گذار در امور تبلیغاتی است، با توجه به حوزه های مختلف تبلیغاتی و موارد تبلیغاتی موجود، به تهیه دستورالعمل و تصویب آن ها می پردازند.

پس از تصویب، این دستور العمل ها به مراجع مربوطه فرستاده شده و ضوابطی که لازم الاجرا هستند به مراکز تبلیغاتی ابلاغ می شوند. مراکز تبلیغاتی همگی ملزم به رعایت تمامی ضوابط و قوانین موجود در ابلاغیه بوده و در صورت رعایت نکردن هر یک از این ضوابط، مرکز مربوطه متخلف شناخته شده و برای پاسخگویی باید به مراجع مربوطه مراجعه کند.

قوانین و مقررات تبلیغاتی ایالات متحده

قوانین و مقررات تبلیغاتی ایالات متحده توسط کمیسیون تجارت فدرال تهیه و تبیین شده و آن ها را به صورت قطعنامه های مفصلی در اختیار مراکز تبلیغاتی قرار می دهند؛ بر اساس قوانین تعیین شده از سوی این کمیسیون، برخی از مقرراتی که مراکز تبلیغاتی ملزم به رعایت آن ها هستند، شامل موارد زیر می باشند:

  • آگهی تجاری باید صادقانه باشد و قصد فریب مخاطبان را نداشته باشد.
  • ادعای ذکر شده در تبلیغات باید صحیح باشه و تبلیغ کننده بتواند آن ها را اثبات کند.
  • آگهی تجاری باید منصفانه باشد.
  • آگهی تجاری نباید به هیچ طریقی به مخاطبان آسیب برساند.
  • منافع عمومی هیچ شخص حقیقی یا حقوقی در اثر تبلیغات یک برند نباید به خط بیفتد.
  • ترویج خشونت یا نفرت علیه قشر خاصی صورت نگیرد.

قوانین و مقررات تبلیغاتی سایر کشور ها

به طور کلی می توان گفت اغلب کشور ها قوانین و مقررات تبلیغاتی مشابه دارند که حول قانون اساسی و موازین هر کشور قابل تغییر هستند. به عنوان مثال، جلوگیری از خشونت و رفتار های ناهنجار یکی از بندهای مهم قوانین و مقررات در کشور های مختلف است که به آن توجه زیادی می شود؛ یا به عنوان مثال دیگر فریبنده و کذب نبودن تبلیغات نیز از مهم ترین قوانین و مقررات تبلیغاتی مشابه در کشور های مختلف است.

هر کشور قوانین تبلیغاتی خاص خود را با توجه به موازین خود تعیین کرده و همینطور انواع شرکت های تبلیغاتی نیز همینطور قوانین خاصی دارند که به به صورت ابلاغیه در دسترس قرار می دهد؛ شما می توانید برای آشنایی با قوانین و مقررات هر کشور این ابلاغیه ها را جستجو کرده و مطالعه کنید.

برای دریافت فایل pdf این مقاله به روی لینک زیر کلیک کنید.

قواننین و مقررات تبلیغات در ایران

سوالات متداول قوانین و مقررات کشورهای مختلف

  • در صورتی که قوانین و مقررات تبلیغاتی رعایت نشوند، چه اتفاقی می افتد؟
    • در اغلب موارد با تخلف یک مرکز تبلیغاتی، مراجع مربوطه به تذکر یا جریمه نقدی در مراحل ابتدایی بسنده می کنند؛ با این حال در برخی موارد، در صورتی که قوانین نقض شده از خط قرمز های ابلاغیه های تبلیغاتی باشند، ممکن است فعالیت مرکز تبلیغاتی مذکور ممنوع شود.
  • هزینه جریمه نقض قوانین تبلیغاتی چگونه است؟
    • هزینه جریمه نقض قوانین تبلیغاتی با توجه به نوع جرم و اهمیت قانون نقض شده تعیین می شود و می تواند بین ۱ میلیون تومان تا چندصد میلیون تومان متغیر باشد.
  • در صورت نقض قوانین تبلیغاتی، می توان تبلیغات را از سر گرفت؟
    • در صورتی که جرم نقض قانون، تنها با پرداخت جریمه قابل حل باشد، پس از انجام بررسی های لازم، اجازه فعالیت دوباره به کسب و کار داده می شود؛ با این حال در برخی موارد ممکن است فعالیت مرکز مربوطه ممنوع شود.

مایا پینتمشاهده نوشته ها

Avatar for مایا پینت

در صورت وجود هرگونه سوال می توانید با شماره تماس های مجموعه تماس حاصل فرمائید. همچنین می توانید شماره خود را برای ما ارسال نمائید، تا کارشناسان ما با شما تماس حاصل نمایند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *