گونه وارد دیجیتال مارکتینگ شویم؟

چگونه وارد دیجیتال مارکتینگ شویم؟ سوال بزرگی که دغدغه بسیاری از علاقه مندان به دنیای بازاریابی دیجیتال می باشد. دیجیتال مارکتینگ به روش های نوین تبلیغاتی گفته می شود که بر خلاف روش های قدیمی تبلیغات که در آن ها از بنرها یا بروشورهای چاپی استفاده می شد، در آن از ابزار های دیجیتال مانند تلفن همراه و تلویزیون برای معرفی و ارائه محصولات یا خدمات یک برند یا کسب و کار استفاده می شود. اینترنت و شبکه های اجتماعی در این روش نقش اساسی ایفا می کنند.

دیجیتال مارکتینگ یک حوزه تخصصی از تبلیغات است و به همین دلیل هم تنها افراد متخصص می توانند از آن به درستی استفاده کنند. بسیاری از افراد متخصص به دلیل محبوبیت این روش تبلیغاتی قصد ورود به این زمینه را دارند؛ اما اغلب نمی دانند چگونه و از کجا باید شروع کنند. در ادامه این مقاله قصد داریم پاسخ سوال چگونه وارد دیجیتال مارکتینگ شویم؟ را مورد بررسی قرار دهیم.

اهمیت ورود به دنیای دیجیتال مارکتینگ

پیش از آنکه پاسخ دهیم که چگونه وارد دیجیتال شویم؟ باید ابتدا بدانید که چرا ورود به این عرصه از اهمیت زیادی برخوردار است. طبق آمار های اخیر بیش از ۸۰ میلیون کاربر موبایل فعال در ایران وجود دارد. همین موضوع باعث شده که اغلب کسب و کار ها و برند ها برای توسعه و تبلیغ خدمات خود به سمت استفاده از بازاریابی دیجیتال سوق داده شوند.

 

اهمیت ورود به دنیای دیجیتال مارکتینگ

علاوه بر آن، تعداد افراد باسواد در سرتاسر کشور روز به روز در حال افزایش است. به این معنی که احتمال استفاده از تکنولوژی های جدید نیز روز به روز بالا می رود. همین امر اهمیت دیجیتال مارکتینگ در ایران را دوچندان می کند. با افزایش روز افزون اهمیت خدمات دیجیتال مارکتینگ، نیاز به واحد های دیجیتال مارکتینگ بیش از پیش احساس می شود. به همین دلیل امروزه متقاضیان ورود به دنیای دیجیتال مارکتینگ نیز رو به افزایش است.

مهارت هایی که برای تشکیل یک واحد دیجیتال مارکتینگ نیاز است

برای داشتن یک واحد دیجیتال مارکتینگ موفق برخی مهارت های تخصصی حرف اول را می زند. شما تنها در صورتی می توانید یک واحد دیجیتال مارکتینگ موفق را راه اندازی کرده و به بهترین شکل آن را اداره کنید که خود در زمینه دیجیتال مارکتینگ تخصص داشته باشید.

بهترین مدیر برای یک واحد دیجیتال مارکتینگ، یک متخصص دیجیتال مارکتینگ می باشد. یک متخصص دیجیتال مارکتینگ در تمامی حوزه های بازاریابی دیجیتال از جمله سئو، بازاریابی محتوا، بازاریابی شبکه های اجتماعی و دیگر زمینه های بازاریابی مهارت داشته و می تواند تمامی فعالیت های یک تیم دیجیتال مارکتینگ تنظیم و هماهنگ کند. علاوه بر مهارت های تخصصی، برخی مهارت های شخصیتی از جمله دارا بودن روحیه کار تیمی، انعطاف پذیری، قدرت تحلیل داده و نتیجه گیری، قدرت تصمیم گیری در لحظه، توانایی برنامه ریزی و هدف گذاری نیز برای یک مدیر واحد دیجیتال مارکتینگ ضروری است.

واحد دیجیتال مارکتینگ

یک واحد دیجیتال مارکتینگ به یک شرکت یا آژانس تبلیغاتی گفته می شود که خدمات دیجیتال مارکتینگ را از طراحی تا اجرا پوشش می دهد. یک واحد دیجیتال مارکتینگ می تواند متشکل از یک یا چند تیم دیجیتال مارکتینگ باشد و همچنین تیم دیجیتال مارکتینگ از افراد متخصص در زمینه های متفاوت بازاریابی دیجیتال تشکیل شده است.

اولین گام در تشکیل یک واحد دیجیتال مارکتینگ جذب یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ متخصص و با تجربه است. یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ که به عنوان دیجیتال مارکتر نیز شناخته می شود، به خوبی می داند چگونه دیگر افراد متخصص را برای تشکیل یک تیم دیجیتال مارکتینگ جذب و استخدام کند.

برای تشکیل یک تیم دیجیتال مارکتینگ علاوه بر کارشناس دیجیتال مارکتینگ به محتوا کار، نیروی سوشال مدیا، سئوکار و گرافیست نیاز خواهید داشت.

با گسترش واحد دیجیتال مارکتینگ ممکن است نیاز به نیرو های متخصص بیشتری داشته باشید: اما برای شروع داشتن چند نیروی متخصص می تواند کافی باشد. نکته مهمی که در جذب نیرو باید به آن توجه کنید، ایده پردازی و خلاقیت این اعضا است که در کنار یکدیگر بتوانند به بهترین شکل به ارائه خدمات خلاقانه تبلیغاتی بپردازند.

شرح وظایف واحد دیجیتال مارکتینگ

شرح وظایف واحد دیجیتال مارکتینگ

واحد دیجیتال مارکتینگ از اعضای متفاوتی تشکیل شده است که هر کدام وظیفه خاصی بر عهده دارند. کارشناس دیجیتال مارکتینگ که از مهم ترین اعضای یک واحد دیجیتال مارکتینگ است، وظیفه هماهنگی اعضا، برنامه ریزی و هدایت تیم به سمت هدف مورد نظر را بر عهده دارد.

سئو کار و محتوا کار نیز دو عضو کلیدی یک واحد دیجیتال مارکتینگ هستند که وظایفشان مکمل یکدیگر است. محتواکار وظیفه تولید محتوای منحصر به فرد و مختص به برند را با توجه به اصول سئو و کلمات کلیدی پرکاربرد بر عهده دارد؛ در حالی که سئو کار با آپلود محتوای تولید شده در وب سایت و اعمال مجموعه فعالیت های تخصصی روی سایت باعث بالا رفتن رتبه بندی وب سایت و قرار گرفتن آن در صفحات اول جستجو می شود.

در صورتی که تیم اعضای دیگری داشته باشد، هر کدام به انجام وظایف خود متناسب با واحد دیجیتال مارکتینگ می پردازند. اعضای واحد دیجیتال مارکتینگ با همکاری هم وظیفه تبلیغات خلاق یک برند یا کسب و کار را بر عهده می گیرند و قادر به ارائه خدمات زیر خواهند بود. در پاسخ به سوال چگونه وارد دیجیتال مارکتینگ شویم؟ می توان گفت باید یکی از مهارت های زیر را داشت:

  • تمامی خدمات مربوط به طراحی و بازطراحی وب سایت
  • خدمات بهینه سازی وب سایت برای موتور های جستجو و سئو
  • طراحی و اجرای کمپین های تبلیغاتی
  • تولید و بازاریابی انواع محتوا
  • بازاریابی و مدیریت شبکه های اجتماعی
  • انواع تبلیغات در رسانه های عمومی دیجیتال مانند رادیو و تلویزیون
  • برندینگ و ساخت هویت برای کسب و کار ها

واحد های مختلف دیجیتال مارکتینگ ممکن است تنها برخی از این خدمات را ارائه دهند و یا علاوه بر این خدمات، خدمات گسترده تری را نیز ارائه دهند.

سوالات متداول چگونه وارد دنیای دیجیتال شویم

  • چگونه می توان دیجیتال مارکتینگ یاد گرفت؟

دیجیتال مارکتینگ حوزه تبلیغاتی گسترده ای است که برای یادگیری آن نیاز به مطالعه، کسب دانش به روز و تمرین دارید. این رشته امروزه در دانشگاه ها تدریس می شود؛ البته دانشگاه تنها راه یادگیری دیجیتال مارکتینگ نیست. آموزش دیجیتال مارکتینگ به صورت حضوری و آنلاین در اغلب شرکت های تبلیغاتی معتبر نیز انجام می شود. علاوه بر آن، پکیج های آموزشی فراوانی در قالب سی دی یا دی وی دی نیز برای آموزش دیجیتال مارکتینگ وجود دارند.

  • چگونه می توان به عنوان نیروی کار وارد دیجیتال مارکتینگ شد؟

در صورتی که مهارت کافی یا شرایط مناسبی برای ایجاد یک واحد دیجیتال مارکتینگ ندارید، می توانید به عنوان نیروی تازه کار جذب شرکت ها یا آژانس های تبلغاتی شده و در بستر کار به افزایش مهارت های خود در زمینه دیجیتال مارکتینگ شوید. برای استخدام در این واحدهای دیجیتال مارکتینگ لازم است در یکی از زمینه های دیجیتال مارکتینگ مانند سئو، تولید محتوا یا مدیریت شبکه های اجتماعی مهارت قابل قبولی داشته باشید.

  • بودجه مورد نیاز برای تشکیل یک واحد دیجیتال مارکتینگ چقدر است؟

هزینه هایی که برای تشکیل یک واحد دیجیتال مارکتینگ نیاز است به عوامل زیادی بستگی دارد و با توجه به شرایط اقتصادی کشور همواره می تواند متغیر باشد. یک واحد دیجیتال مارکتینگ به سیستم های کامپیوتری و گرافیکی مناسب و دیگر تجهیزات مورد نیاز برای راهبرد اهداف تبلیغاتی نیاز دارد. علاوه بر آن برای جذب و استخدام نیرو نیز هزینه های زیادی لازم است؛ با این حال میزان این هزینه را نمی توان به سادگی برآورد کرد.

مایا پینتمشاهده نوشته ها

Avatar for مایا پینت

در صورت وجود هرگونه سوال می توانید با شماره تماس های مجموعه تماس حاصل فرمائید. همچنین می توانید شماره خود را برای ما ارسال نمائید، تا کارشناسان ما با شما تماس حاصل نمایند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *