تفاوت SEO و SEM

SEO و SEM هر دو مفاهیمی در دنیای دیجیتال مارکتینگ هستند که در توسعه و افزایش رتبه وب سایت تاثیر زیادی دارند. اگرچه در نظر بسیاری ممکن است  و SEM و SEO شبیه به نظر بیایند؛ اما این دو مفهوم کاملا متفاوت بوده و کاربرد های مختلفی دارند. در این مطلب قصد داریم هر یک از این مفاهیم را مورد بررسی قرار داده و به تفاوت ها و شباهت های SEO و SEM بپردازیم.

SEO چیست

سئو مخفف کلمه Search Engine Optimization و به معنی بهینه سازی موتورهای جستجو می باشد. سئو به مجموعه فعالیت هایی گفته می شود که روی یک وب سایت انجام می شود تا آن را از نظر موتور های جستجو بهینه سازی کرده به طوری که سایت در صفحات اول نتایج جستجو نمایش داده شود. این فعالیت ها شامل بهینه سازی سرعت لود صفحات سایت، بهینه سازی کلمات کلیدی، تولید محتوای با کیفیت، بهینه سازی قالب و  ایجاد تغییرات با توجه با نحوه رفتار کاربران در وب سایت می شود.

انواع سئو

انواع سئو

شاید این سوال پیش بیاید که سئو چیست و چه کاربردی دارد؟ سئو انواع مختلفی دارد. هر یک از انواع مختلف سئو برای بهبود وضعیت وب سایت لازم و ضروری هستند. در ادامه انواع سئو را بیشتر مورد بررسی قرار خواهیم داد:

سئو داخلی یا On Page

این نوع سئو همانطور که از نامش پیداست، به مجموعه فعالیت هایی گفته می شود که روی صفحات داخلی یک وب سایت انجام می شود. این فعالیت ها نه تنها صفحات را برای مخاطبان جذاب می کند؛ بلکه رضایت موتور های جستجو را نیز جلب می کند. سئوی داخلی شامل تحقیق در مورد کلمات کلیدی، انتخاب و تولید محتوای با کیفیت و مناسب، بهینه سازی تصاویر و … می باشد.

سئو خارجی یا OFF Page

 

سئو خارجی یا Off-Page

در این نوع سئو، سعی می شود با استفاده از کانال ها و راهبرد های خارجی بهینه سازی سایت انجام شود. سئوی خارجی شامل لینک سازی موثر و اصولی می باشد. انجام فعالیت های تبلیغاتی، ساخت رپورتاژ آگهی، بلاگینگ، ساخت پروفایل های بهینه سازی شده در شبکه های اجتماعی و تولید انواع محتوای بهینه سازی شده در این شبکه ها همگی مشمول سئو خارجی می شوند.

سئو تکنیکال یا Technical

در این نوع سئو ساختار کلی یک وب سایت مورد بررسی قرار گرفته و بهینه سازی می شود. در واقع سئو تکنیکال همان بهینه سازی فنی وب سایت می باشد. در سئوی تکنیکال مواردی مانند سرعت لود صفحات، موبایل فرندلی بودن سایت، امنیت و هر تغییری که باعث بهبود تجربه کاربری بشود، در نظر گرفته شده و بهینه سازی می شود.

مزایای SEO

سئو روشی است که مزایای زیادی در بهبود وضعیت کلی وب سایت دارد. موارد زیر از مهم ترین مزایای SEO می باشند.

  • افزایش کیفیت ترافیک
  • افزایش نرخ تبدیل کسب و کار اینترنتی
  • افزایش میزان فروش از طریق وب سایت
  • کسب رتبه بهتر در نتایج جستجو
  • صرفه جویی در هزینه های تبلیغاتی و برندینگ
  • ایجاد اعتبار برای برند
  • افزایش اعتماد به برند
  • افزایش ارزش کسب وکار
  • افزایش و هدایت مخاطبان شبکه های اجتماعی از طریق وب سایت
  • افزایش ماندگاری مخاطب در وب سایت
  • افزایش امنیت وب سایت

تعریف SEM

SEM مخفف کلمه Search Engine Marketing بوده و به معنای بازاریابی در موتور های جستجو می باشد. این استراتژی همانطور که از نامش پیداست به معنای تبلیغ کردن و رونق دادن کسب وکار خود در پلتفرم های تبلیغاتی موتور های جستجو می باشد. SEM نوعی استراتژی پولی است که باعث جمع آوری و هدایت ترافیک به سایت و دیده شدن بیشتر وب سایت در نتایج جستجو می شود. Google AdWords از پرکاربرد ترین و پراستفاده ترین پلتفرم ها برای SEM می باشد. پرداخت برای اجرای SEM به یکی از شکل های زیر انجام می شود:

  • پرداخت برای تبلیغ در نتایج
  • پرداخت به ازای هر کلیک روی تبلیغ
  • پرداخت به ازای هر تماس کاربر با شماره های کسب و کار
  • پرداخت به ازای هر خرید کاربر در وب سایت

مزایا و معایب SEM

همانطور که پیش تر گفته شد، SEM روشی برای افزایش ترافیک سایت می باشد که با استفاده از تبلیغات در موتور های جستجو انجام می شود. این روش افزایش ترافیک مزایای زیادی برای وب سایت شما خواهد داشت. مهم ترین این مزایا شامل موارد زیر می باشند:

  • مقرون به صرفه بودن
  • بازدهی بالا
  • سرعت بالای جذب ترافیک
  • افزایش مخاطبان وب سایت در کمترین زمان
  • به روز و بین المللی بودن
  • رسیدن به نتیجه و رتبه سریع تر از سئو
  • مطمئن و امن بودن

البته این روش معایبی نیز دارد که باعث می شود نتوان از آن به عنوان یک روش دائمی برای افزایش رتبه استفاده کرد. مهم ترین این معایب عبارتند از:

  • بازدهی سایت را افزایش می دهد ولی ممکن است خریدی صورت نپذیرد.
  • اثر و نتایج SEM کوتاه مدت است و پس از مدتی از بین می رود.
  • وب سایت شما در صورت کامل نبودن و نداشتن محتوای کافی، مخاطبان زیادی را از دست خواهد داد.
  • با اتمام بودجه تبلیغات در زمان مقرر، ترافیک ورودی از این تبلیغات پایان خواهد یافت.

کاربرد SEO و SEM

 

کاریرد seo  و sem

SEO و SEM هر دو باعث افزایش ترافیک ورودی به سایت و بیشتر دیده شدن آن می شوند. با استفاده از SEO و SEM می توان نظر موتور های جستجو و مخاطبان را جلب کرده و رتبه بهتری در نتایج جستجو کسب کرد. مهم ترین کابرد های SEO و SEM شامل موارد زیر می شوند:

  • افزایش بازدید سایت
  • افزایش ترافیک ورودی به سایت
  • برندینگ و شناساندن برند به کاربران جدیدتر
  • افزایش تعامل با کاربران
  • افزایش فروش محصولات و خدمات از طریق وب سایت
  • کسب درآمد از طریق تبلیغات و وب سایت
  • بهینه سازی وب سایت و مورد پسند واقع شدن آن توسط موتور های جستجو
  • کسب رتبه های بهتر در نتایج جستجو

تفاوت SEO و SEM

SEO و SEM تفاوت های زیادی با یکدیگر دارند. در SEO، سعی بر آن است که با اصلاح ساختار کلی و محتویات سایت، آن را به رتبه های بهتری در نتایج جستجو برسانیم. این روش، یک پروسه طولانی است که تمامی بخش های سایت را در بر گرفته و با اصلاح کدها، بهبود سرعت لود صفحات، بهبود محتوای سایت و … باعث بهینه سازی وب سایت می شود. این روش به تدریج و با گذشت چند ماه رتبه سایت را بهتر کرده و در صفحات اولیه جستجو قرار می دهد. اگر سئو به درستی و اصولی انجام شود، می تواند وب سایت شما را به صورت طولانی مدت و یا حتی دائمی در رتبه های برتر نگه دارد.

SEM در واقع نوعی بازاریابی با استفاده از موتور های جستجو از منابع دیجیتال مارکتینگ می باشد که در آن وب سایت با پرداخت مبلغی روی کلمات کلیدی خاصی که از پیش تعیین شده اند، در رتبه های برتر نتایج جستجو قرار می گیرد. در این روش، محتوای سایت و شکل کلی وب سایت در نظر گوگل اهمیت چندانی ندارد و در صورت پرداخت هزینه تبلیغات آن را با یک نشانه ad در صدر نتایج قرار می دهد. SEM به سرعت باعث بهبود رتبه می شود و بلافاصله با فعال کردن تبلیغات تاثیر آن را روی وب سایت خود خواهید دید. از دیگر تفاوت های SEO و SEM این است که در SEM با پایان یافتن مهلت تبلیغات، وب سایت شما از رتبه ها خارج می شود و نتیجه آن طولانی مدت یا دائمی نیست.

تفاوت های SEO و SEM در یک نگاه کلی 

SEM SEO
نتایج کوتاه مدت دارد. نتایج طولانی مدت و دائمی دارد.
محتوا یا ساختار وب سایت را در نظر نمی گیرد. با بهینه سازی محتوا و ساختار وب سایت ارتباط مستقیم دارد.
کاملا با پرداخت هزینه انجام می شود. بخشی از آن رایگان و بخشی با پرداخت هزینه انجام می شود.
برای وب سایت های کامل گزینه مناسبی است و نمی توان آن را برای سایت های تازه تاسیس مورد استفاده قرار داد. برای تمامی وب سایت ها مناسب است.
صرفا روی تبلیغات و بازاریابی وب سایت تمرکز دارد. بیشتر روی بهینه سازی وب سایت و محتوای آن تمرکز دارد

سوالات متداول SEO و SEM

  • SEO بهتر است یا SEM؟

هر یک از این روش ها کاربرد های مختص به خود را دارند و هر دوی آن ها برای توسعه و پیشرفت یک وب سایت الزامی است. با این حال می توان گفت با توجه به تاثیر بیشتر و طولانی مدت SEO روی وب سایت، برای توسعه و بهتر شدن وضعیت وب سایت شما، گزینه بهتری می باشد.

  • شباهت SEO و SEM چیست؟

در واقع می توان گفت که SEM و SEO روش هایی هستند که نتیجه یکسانی را حاصل می کنند ولی از مسیری متفاوت و به روش های مختلف. هر دوی این روش ها ترافیک وب سایت را افزایش داده و در بهتر دیده شدن وب سایت شما کمک می کند.

  • آیا برای وب سایتی که تازه شروع به کار کرده است، اجرای SEM کار درستی است؟

اگر وب سایت تازه تاسیس شما محتوا و ساختار بهینه ای ندارد؛ بهتر از SEM برای آن استفاده نکنید، چراکه Bounce Rate وب سایت شما کاهش پیدا می کند. در صورتی که وب سایت ساختار و محتوای جذابی نداشته باشد، مخاطب به محض باز کردن وب سایت شما، از آن خارج می شود، به این مفهوم باونس ریت گفته می شود و روی وب سایت تاثیر منفی خواهد گذاشت.

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *