ساخت موشن گرافیک

ساخت موشن گرافیک یکی از بهترین روش ها برای نشان دادن یک برند خاص مربوط به کمپانی های مختلف می باشد که طراحان موشن گرافیک، برای ساخت اثرات حرکتی و گرافیکی می بایست زمان زیادی را صرف کنند تا بتوانند یک کلیپ با کیفیت بسازند. برای تهیه و ساخت کلیپ های موشن گرافیک ابتدا باید یکسری اصول را رعایت نمود که این کار توسط طراحان انجام میپذیرد مانند: نوشتن فیلم نامه برای پروژه مورد نظر ، تنظیم و چیدمان اولیه ، ساخت استوری و در نهایت دوبله و صداگذاری. مسلما فیلم نامه ای که در ساخت موشن گرافیک به کار رفته است بیشترین تاثیر را به روی تماشاچی می گذارد که این فیلمنامه بسته به وسعت آن می تواند توسط نویسندگان متخصص یا غیر نوشته شود.

نمونه ای از ساخت موشن گرافیک مایاپینت

علم موشن گرافیک چیست

 علم موشن گرافیک، یکی از ابزار کارآمد برای پیشرفت در کار و توسعه‌ی تجارت به شمار می‌رود. ساخت موشن گرافیک به خودی خود می‎تواند برای افراد هیجان انگیز باشد. آموزش‎های مربوط به ساخت موشن گرافیک یکی از آموزش‎های جذاب برای جوانان محسوب می‎شود. برای شروع ساخت موشن گرافیک، نکاتی وجود دارد که باید به طراحان یادآوری شود:

علم موشن گرافیک

  • علاقمندی: ابتدا لازم است که فرد علاقمند در این زمینه‎، ابزار ایجاد حرکت و به بیان دیگر تحریک‌پذیری و هم‌چنین مفهوم‌سازی را بیاموزد. برای تسلط بر پیکسل‌ها و تغییرات لازم در اندازه‎های تصویرها و سایر ویژگی‎های فیلدهای به کار گرفته توسط طراح، می‌توان از نرم‌افزار Adobe Photoshop استفاده کرد.امروزه برای یادگیری علم موشن گرافیک استفاده از این نرم افزار و سایر نرم‌افزارها، آموزش‌های زیادی در سطح فضای مجازی قرار داده شده. درصورت آشنایی با فضای نرم‌افزارهای ادوبی، می‌توان مستقیما به سراغ نرم‎ افزار Adobe After Effects رفت. این نرم‌افزار این امکان را به کاربران خود می‌دهد که صحنه‌های ساده ایجاد کرده و بلافاصله آن‌ها را تحریک کنند. همچنین ترفندهای تایپ فارسی در افتر افکت را می توانید در این نرم افزار یاد بگیرید. نکته‎ دیگری که برای تبدیل شدن به یک طراح حرفه‌ای در زمینه‌ی موشن گرافیک یا هر حرفه برای موفقیت در زمینه ساخت و طراحی موشن گرافیک و طراحی کاراکتر، باید آن‌چه که می‌سازید را دوست داشته باشید و به کاری که انجام می‌دهید علاقه داشته باشید. این کار فقط یک شغل یا حرفه نیست، بلکه یک اشتیاق و یک روش زندگی است. بعضی مواقع کار کردن با مشتری‌های عجیب، بسیار سرسام‌آور است. اما باید دانست که این تنها بخشی از کار است. باید جوری کار را انجام دهید که در آخر نتیجه‌ی آن را دوست داشته باشید.

کتابخانه های ویژوال مرحله‌ی دوم برای ساخت موشن گرافیک استفاده از کتابخانه‌های ویژوال است که دربرگیرنده‌ تعداد فراوانی Gif زیبا، فیلم‌ها، هنر، موسیقی و مناظر خیره‌کننده برای ایده‎پردازی طراحان و یا به کارگیری در ساخت موشن گرافیک هستند.

  • ایده پردازی: بسیاری از ما همواره در حال ایده گرفتن از خاطرات و تصاویر ثبت شده در ذهن خود هستیم. حتی اگر طراح حرفه‌ای و قهاری در زمینه‎ی ساخت موشن گرافیک یا سایر طراحی‎های گرافیکی باشید، بدون ایجاد کتابخانه‌ی تصویری برای ثبت ایده‌ها، نمی‌توانید نتیجه‌ی خوبی از کار خود دریافت کنید .
 
  •  فراگیری اصول انیمیشن: از دیگر اقداماتی است که باید برای ساخت موشن گرافیک انجام شود. مشاهده‌ی پروژه‌های انواع موشن گرافیک و انیمیشن‌های گوناگون می‌توان به ایده‌پردازی افراد کمک کند. انیمیشن دارای ۱۲ متغیر است که در ساخت یک پروژه‎ی موشن گرافیک بسیار کمک‌کننده و تاثیرگذار است.
  •  کنجکاوی: اگر نسبت به هر چیزی که در اطراف خود می‌بینید کنجکاو باشید، سرعت شما در یادگیری افزایش می‌یابد. بسترهای نرم‌افزاری مثل Holdframe.com که شامل پروژه‌های بی‌شماری در زمینه‌ی ساخت موشن گرافیک است، یکی دیگر از ابزارهای مفید برای ایده‎پردازی طراحان به شمار می‎رود. با جست و جو در این سایت می‌توانید نمونه‌های بسیار متنوعی از موشن گرافیک را یافته و ایده بگیرید .

روش کار طراحی موشن گرافیک

روش کار طراحی موشن گرافیک

طراحان موشن گرافیک، در زمینه‌ی ایجاد آثار هنری گرافیکی برای فیلم‌ها، تبلیغات، برنامه‌های تلویزیونی و تیزرهای تبلیغاتی … مشغول فعالیت هستند..طراحان باید از نظر علم به فن‌آوری و تکنولوژی کاملا به روز باشند تا بتوانند عملکرد خوبی در بازار کار داشته باشند.این افراد، برای ایجاد آثار جذاب از جلوه‌های بصری و انیمیشن بهره‌ می‌گیرند.

این حرفه،یک حرفه‎ی نسبتا جدید است که هر روز با فن‌آوری‌های تازه و ایده‌های مختلف درحال پیشروی و رشد است. طراحان مختلفی مثل طراحان وب، طراحان نرم‌افزارها، طراحان گرافیکی و…در عرصه‌ی کامپیوتر و نرم‎ افزار وجود دارند با توسعه‌ی رسانه‌های الکترونیکی و انواع تبلیغات، هر روز فرصت‌ها و پروژه‎های بی‎شماری در زمینه‎ ی ساخت موشن گرافیک و انواع استاپ موشن برای طراحان در حال افزایش است.

 

هنگامی که در اینستاگرام یا تلگرام مشغول دیدن پست‎ها هستید، ممکن است ده‌ها فیلم آموزشی، هنری و تبلیغاتی مشاهده کنید، که بیشترآن‌ها ممکن است توسط طراحان گرافیکی خلق شده باشند. بنابراین فرصت زیادی برای طراحان وجود دارد تا بتوانند خود را در بازار کار نشان دهند و یا حتی به عنوان یک فریلنسر برای خود کار کرده و کسب درآمد کنند.

نکاتی که در نوشتن فیلمنامه اهمیت دارد :

  • طول فیلنامه
  • دوبلاژ
  • مخاطبان
  • استفاده از صدای مناسب: تاثیرگذاربرای روخوانی از روی فیلم‎نامه‎ی پروژه‎ی در دست ساخت است. برای انتخاب یک دوبلور و صداپیشه‎ی مناسب باید به محتوای پروژه و فیلنامه‎ی آن، نحوه‎ی بیان داستان توسط گوینده و مخاطبان پروژه توجه شود.
  • تهیه‎ استوری برد برای پروژهای در دست ساخت: طراحی استوری برد یکی از جذاب‎ترین قسمت‎های ساخت موشن گرافیک است؛ در این مرحله به کشیدن تصویر ایده‎های طراح و مشتری پرداخته می‎شود. قسمت اصلی و جذاب این بخش انتقال فیلم‎نامه به استوری برد است.

  • طراحان باید به طور مداوم به طراحی دیزاین و استایل مناسب و درخور پروژه‎ی خود مشغول باشند. همین امر سبب به وجود آمدن تصویری کلی از محتوا در ذهن مخاطبان می‎شود.

زمان استاندارد برای ساخت یک پروژه‎ی موشن گرافیک، بین ۳۰ ثانیه تا ۳۰ دقیقه است. انتخاب شخصی با صدای مناسب به عنوان راوی داستان، تاثیر مثبتی در ساخت موشن گرافیک دارد.

تفاوت‎های ساخت موشن گرافیک با انیمیشن

بین این دو تکنولوژی، هم‌پوشانی زیادی وجود دارد و جدا کردن آن‌ها از هم گاهی بسیار دشوار است؛ این که یک داستان برای گفتن وجود داشته باشد یا نه، یک عامل تعیین‌کننده برای تصمیم‌گیری درباره‌ی این است که با موثن گرافیک سروکار داریم یا با انیمیشن‌؟ موشن گرافیک مانند انیمیشن شخصیت محور نیست، بلکه غالبا نشان‌دهنده‌ی اَشکال دیگری از انیمیشن، لوگوها و متن‌های متنوع است. در ساخت موشن گرافیک برخلاف انیمیشن، بیشتر بر ویژگی‌های سمبولیک تمرکز داریم .

استودیو‌های ساخت موشن گرافیک مطرح در جهان

 

استودیو‌های ساخت موشن گرافیک مطرح در جهان

با پیشرفت صنعت موشن گرافیک، استودیو‌های زیادی در جهت ساخت محصولات موشن گرافیک به وجود آمده‌اند که در ادامه به تعدادی از این استودیوها اشاره می‌کنیم:

• Addikt ادیکت

یک بوتیک طراحی است که در آمستردام و بمبئی مشغول به کار است و به طراحی‌های دیجیتالی اختصاص دارد و در زمینه‌ی توسعه‌ی مفاهیم بصری و انتقال محتوا تخصص دارد. از مشتریان این استودیو می‌توان به نایک، واگن و هایکنن اشاره کرد.

• Tronic ترونیک

این استودیو که در نیویورک مستقر است، به فعالیت در زمینه‌ی انیمیشن، معماری و طراحی تجربی و تعاملی مشغول است. پروژه‌های پی‌ریزی شده توسط آن‌ها بین هنر و تبلیغات جا به جا می‌شوند. از جمله فعالیت‌های این استودیو می‌توان به ایجاد طرح‌هایی برای AT&T، NIKE و Xbox اشاره کرد.

Mk12

مجموعه‌ای در جهت طراحی و فیلم‌سازی است که در کانزاس‌سیتی مستقر است. کار آن‌ها این است که، مرز‌های بین داستان پردازی و ساختار آن را از طریق مخلوط کردن طراحی گرافیک، تاثیر نوستالژیک و فن‌آوری‌های جدید به طور مداوم به چالش می‌کشند. از جمله پروژه‌های آن‌ها می‌توان به ساخت بازی‌های تبلیغاتی از جمله”green day rock band”اشاره کرد.

موشن گرافیک، زیر مجموعه ای از طراحی گرافیک است و با استفاده از اصول طراحی گرافیک و به کارگیری انیمیشن و تکنیک‌های ساخت آن، در زمینه ی ساخت و تولید فیلم‌ها به کار می‌رود. به عبارت دیگر به وسیله‎ ساخت موشن گرافیک، می‌توان پیام‌ها و خدمات و محتوای خود را،در قالب یک طراحی به مخاطبان انتقال داد. ساخت موشن گرافیک، بسیار پرکاربرد و مفید در زمینه‌ی رشد و توسعه‌ی کارها و فعالیت صاحبان تجارت و بازاریان در عرصه‌های مختلف است.

برای دریافت فایل pdf این مقاله لینک زیر راکلیک کنید.

ساخت موشن گرافیک

 سوالات متداول ساخت موشن گرافیک

  • برای ساخت پروژه‎های موشن گرافیک از کجا شروع کنیم؟

ایده‎ پردازی مهم‎ترین قسمت برای شروع کار یک طراح گرافیست است . مشاهده‎ آثار دیگران در این زمینه باعث تقویت ایده‎پردازی گرافیست ها خواهد شد. بنابراین با طرح یک ایده جدید می توان یک موشن زیبا خلق کرد.

  • بازار کار این تکنولوژی چگونه است؟

با پیشرفت روزافزون تکنولوژی ، درخواست‎ها برای ساخت پروژه‎های گرافیک متحرک روز به روز بیشتر می‎شود و می‎توان گفت طراحان باید به آینده‎ی این فعالیت امیدوار باشند. زیرا می توانند با خلق آثار گرافیکی به درآمد قابل توجهی دست پیدا کنند.

  • آیا داشتن علاقه برای یادگیری مفاهیم ساخت موشن گرافیک کافی است؟

بله ، در واقع علاقه یک عنصر پیشرفت برای تمامی زمینه ها می باشد که در حوزه موشن گرافیک باعث پیگیری و پشتکار بیشتر گرافیست ها و تلاش آن‎ها برای بهتر شدن خواهد شد.

  • علت روی آوردن برندهای برتر جهان به طراحی موشن گرافیک چیست؟

امروزه طراحی‎های موشن گرافیک و لوگو موشن یک روش تاثیرگذار در تبلیغات به شمار می ‎آیند. همانطور که می دانید بسیاری از برندهای معروف و قدیمی توسط تبلیغات به جایگاه بالاتری رسیدند که امروزه تبلیغات بسیار گسترده تر است و می توان در زمینه طراحی کاراکتر های معروف تبلیغات وسعی داشت.

  • آیا می‎توان گفت موشن گرافیک جایگزین انیمیشن است؟

خیر ، این دو تکنولوژی از نظر ساخت و محتوا متفاوت هستند و نمی‎توان گفت که جایگزینی برای هم هستند.

مایا پینتمشاهده نوشته ها

Avatar for مایا پینت

در صورت وجود هرگونه سوال می توانید با شماره تماس های مجموعه تماس حاصل فرمائید. همچنین می توانید شماره خود را برای ما ارسال نمائید، تا کارشناسان ما با شما تماس حاصل نمایند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *